Bild: Stina Stjernkvist/TT

Capio går bra i Norden – sämre i Tyskland

Vårdföretaget Capio, med huvudkontor i Göteborg, ökade omsättningen och förbättrade resultatet. Norden går bra, men Tyskland är ett problem. Och bolaget fortsätter titta på en försäljning av de tyska och franska verksamheterna.

ANNONS
|

För en vecka sedan lade franska vårdjätten Ramsay Générale de Santé ett bud på den svenska vårdkoncernen, något som Capio sedan avvisade med hänvisning till att man har en strategi för koncentrera verksamheten till Norden.

LÄS MER:Capio avvisar franskt bud

När Capio nu redovisar siffrorna för andra kvartalet har omsättningen ökat från drygt 3,88 miljarder kronor till knappt 4,18 miljarder om man jämför det andra kvartalet i år med motsvarande period förra året. Det motsvarar en ökning med 7,7 procent. Räknar man bort förvärv och ser till den organiska tillväxten är den istället 1,6 procent.

Resultatet – före räntor, skatt och nedskrivningar – landade på 138 miljoner jämfört med 142 miljoner samma period i fjol. Det motsvarar en marginal på 3,3 procent jämfört med 3,7 procent i fjol.

ANNONS

På en press- och analytikerkonferens på fredagen förklarade vd Thomas Berglund att man var nöjd med utvecklingen.

Bättre än förväntat

– Vi har haft en god eller mycket god utveckling i större delen av gruppen – mer än 90 procent levererar vad vi förväntar oss eller rentav över vad vi förväntar.

Undantaget var den minsta marknaden, Tyskland, där bolaget har lönsamhetsproblem. Här har man haft problem på att nå den produktivitet Frankrike och Norden kunnat uppvisa.

– Vi är mitt uppe i processen att omorganisera och byta ut ledning och även att byta ut läkare till en generation som är mer positiv till den typ av medicin som utförs idag. Det är inte bra för patienter att i onödan ligga kvar på sjukhus, och kommer man tillrätta med det kan man också spara pengar – att få folk att bli friska snabbare, sade Thomas Berglund.

Här är utvecklingen i Sverige och Norden betydligt bättre. Capio satsar hårt på specialisering – till exempel inom geriatrik, alltså äldrevård – och på digitalisering. Företaget driver sedan de senaste förvärven 105 vårdcentraler och har nästan 900 000 listade patienter – nio procent av Sveriges befolkning. Det är ett starkt underlag för de digitala affärerna, där man ger patientrådgivning via nätet.

ANNONS

Capios vd fick frågor av analytiker hur man förklarar strategin att fokusera på Norden och sälja verksamheterna i Tyskland och Frankrike – något styrelsen inte fattat något definitivt beslut om än.

Fler länder i Norden

Här förklarade Capios vd att det finns större affärsmöjligheter på den nordiska marknaden, för att bland annat driva digitalisering. Det finns ett tydlig efterfrågan på specialistsjukvård också. Medan Capio med nuvarande finanser kan göra mindre uppköp av andra vårdbolag skulle en försäljning i Frankrike och Tyskland frigöra resurser för att göra större förvärv, förklarade vd:n.

Med tanke på att vårdföretaget idag driver verksamhet i Sverige, Norge och Danmark fick Thomas Berglund frågan om det kunde handla om förvärv i Finland.

– Norden består så vitt jag vet av fem länder – vi glömmer ibland Island, som ju är den femte, svarade han.

Capios aktie sjönk något i den inledande handeln på Stockholmsbörsen.

ANNONS