Butikerna som fuskat med rea

Flera välkända butikskedjor pekas ut av Konsumentverket för att ha fuskat med rean. Nu riskerar de att få betala miljoner i vite – om de inte slutar med sina otillåtna metoder.

ANNONS

Först höjs det ordinarie priset på Mio-fåtöljen med 1 500 kronor.

Fjorton dagar senare är den på rea – och går att köpa med 1 500 kronors rabatt.

Men det nya priset har gällt för kort tid för att det ska kallas för ordinarie pris, menar Konsumentverket. Det är ett exempel på det reafusk som myndigheten anser att Mio har gjort sig skyldiga till. Nu förbjuds möbelkedjan från att använda den typen av felaktiga påståenden om priser och prisnedsättningar. Om de bryter mot det kan de tvingas betala vite, ett slags böter, på två miljoner kronor.

Björn Lindblad, vd på Mio, uppger att man gör permanenta prisjusteringar två gånger per år, ibland uppåt och ibland nedåt.

ANNONS

– Det vi motsätter oss i detta är att vi aldrig gör och aldrig kommer att göra tillfälliga höjningar av ordinarie priser för att få rabatter att se större ut än vad de egentligen är, säger han.

– Vi följer ju detta löpande och hela branschen har sökt tydliga riktlinjer för hur regelverket och EU:s direktiv ska efterlevas. Vi ser att man behöver en tydligare dialog mellan detaljhandeln och Konsumentverket. Jag tror att alla vill göra rätt men det måste också vara lätt att göra rätt.

Han pekar på att poängen med regelverket är att komma åt den typ av reafusk där butiker höjer priserna inför exempelvis Black Week, för att få rabatter att se större ut.

– Och så gör vi definitivt inte. Kunderna kan vara helt trygga med att Mio inte gör och inte har gjort på det sättet.

Jysk: Aldrig haft någon ambition att lura kunder

Även Jysk har fuskat med rean, anser Konsumentverket, och får därför förbud och vite på två miljoner kronor. I marknadsföringen för tre olika varor har man visat upp ett överstruket, tidigare pris samt ett reapris – men inte kunnat visa att det överstrukna priset varit det lägsta under de senaste 30 dagarna, så som prisinformationslagen kräver.

– Vi har inte så mycket kommentarer just nu. Vi fick beskedet sent i onsdags så vi håller på att sätta oss in i vad det betyder för oss. Men det jag kan säga är att vi har genomfört en större ändring av vår plattform sedan den här granskningen, det gjorde vi redan i höstas eller om det var tidig vår. Vi har uppdaterat vår hemsida så att 30 dagars-priset är tydligt, säger Sandra Martinsson, kommunikationschef på Jysk.

ANNONS

Hon tillägger:

– Vi har inte haft någon ambition om att lura kunder.

Modebolag som fuskat med rea

Modebolaget Bubbleroom pekas också ut efter att ha sålt väskor på rea, men där man ”aldrig respektive under mycket kort tid” sålt produkterna för det överstrukna, ordinarie priset. Modebolagets vite sätts till 1,25 miljoner kronor.

Bubblerooms vd Magnus Månsson uppger i en skriftlig kommentar till GP att man tar myndighetens beslut på allvar och har arbetat med att förtydliga sin prissättning.

”Regelverket kring priskommunikation är komplext och inte heller Konsumentverkets riktlinjer är alla gånger helt tydliga. Det har aldrig varit vår avsikt att vilseleda konsumenten, men vi har fått konstatera att det går att göra olika bedömningar om vilka krav gällande regelverk ställer”, skriver han.

Västsvenska Aimn har också använt sig av vilseledande prismarknadsföring och förbjuds att använda dessa metoder – annars kan de få betala 750 000 kronor i vite.

GP har sökt Aimn, som har bett att få återkomma.

LÄS MER:Skylt skapar konflikt i Nordstan

LÄS MER:Klassiskt Göteborgsbolag flyttar hem igen

LÄS MER:Därför intervjuade jag inte Bianca Ingrosso

LÄS MER:Kemikalieinspektionen anmäler Caia Cosmetics – ska ha haft giftigt ämne i smink

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS