Efter några års svacka i kryssningstrafiken till Göteborg, tog den plötsligt ett stort språng under 2019 och var tillbaka på samma antal passagerare som för fem år sedan – cirka 110 000.
Nästa år, 2020, väntas det blir rekordår för kryssningstrafiken på Göteborg, med 83 anlöp och 150 000 passagerare. Det är en 25-procentig ökning på bara ett år.
– Min analys visar att det är effekten av den nya Amerikaterminalen. När vi fick en ny kaj och anläggning så börjar operatörerna att titta på Göteborg med nya ögon. Och oavsett om man bokar Amerikakajen eller inte, så har den blivit ett stort dragplåster som har ökat attraktionskraften att segla på Göteborg, säger Jill Söderwall, affärsområdeschef för kryssningsverksamheten i Göteborgs Hamn.
Kryssningsfartyg på slinga
Ett av skälen till att det blir så många anlöp av kryssningsfartyg nästa år, är att några av rederierna som Costa Cruises och Pullmantur, kommer att ha några kryssningsfartyg som går på slinga mellan olika nordeuropeiska hamnar, och som kommer att återkomma till Göteborg var eller varannan vecka. Några av de fartyg som kommer att återkomma ofta nästa år är Costa Fascinosa, som kommer att återkomma 16 gånger nästa år, och kryssningsfartyget Monarch, som kommer elva gånger.
– Då smäller det till och det innebär många anlöp till Göteborg, säger Jill Söderwall.
Beroende på storlek kommer kryssningsfartygen att lägga till vid Amerikaterminalen på Stigbergskajen, Skandiahamnen eller i Arendal.
Texten fortsätter efter bildgalleriet.
Costa Fascinosa
MSC Poesia
Costa Favolosa
Balmoral
Le Dumont D´Urville
Liseberg
Cykelturer
Ett av de nya fartygen som kommer till Göteborg i år är Azora, med 300 passagerare, som är det första kryssningsfartyget för hotellföretaget Ritz-Carlton.
– Sedan kommer Carnival Cruise Line med fartyget Mardi Gras till Göteborg, på sin jungfruresa. Det fartyget är 344 meter långt och har över 6 000 passagerare och kommer att ligga i Skandiahamnen, säger Jill Söderwall.
Kryssningssäsongen börjar i mitten på mars och pågår fram till julkryssningar i december 2020, enligt Göteborgs Hamn. Angöringstopparna är i augusti och september.
De flesta kryssningsfartygen stannar över dagen, då passagerarna ger sig ut på utflykter, där Liseberg, Göteborgs skärgård och cityturer med Paddan och till Botaniska har blivit populära.
– Cykelturer har blivit väldigt populärt, och sedan har det blivit mer Liseberg under året. När Disneys kryssningsfartyg kom till Göteborg anordnade de utfärder till Liseberg, men många passagerare åker dit på egen hand. Jag tror att det var en rysk familj som höll på att missa båten för att de hade varit på Liseberg, säger Jill Söderwall.
Roro-trafiken större problem är kryssningsfartyg
Disney anordnade för övrigt utflykter med sillprovning på Klädesholmen och utfärder med ribbåtar.
– Skulpturparken Pilane på Tjörn har också blivit populärt, och så Öckerö, Tjolöholms slott och Gunnebo, säger hon.
Senaste året har kryssningsfartygens miljöpåverkan, koldioxidutsläpp och möjligheter till elanslutning blivit en stor fråga. Inte minst i Stockholm, där man vanligtvis tar emot många fler kryssningsfartyg än Göteborg.
Men Göteborgs Hamn, som är Skandinaviens största hamn, har större utmaningar än så.
– Vi kommer att investera i det som hjälper miljön. Det är viktigt för göteborgarna att förstå att hamnen ombesörjer totalt 6 600 anlöp om året, där kryssningsfartygen är drygt 80 av dem. Vi vill se att de investeringar som görs kommer till allra mest nytta för miljön som helhet, och som det ser ut just nu är inom roro-trafiken, sade Elvir Dzanic, Göteborgs Hamns nya vd till GP i förra veckan.
Enligt Jills Söderwall kommer Göteborgs Hamn att göra en rad studier om kryssningsfartygens miljöpåverkan.
Fakta: Kryssningstrafikens utveckling 2002 – 2019
2002: 5 anlöp, 2 400 passagerare
2003: 13 anlöp, 5 500 passagerare
2004: 18 anlöp, 14 200 passagerare
2005: 20 anlöp, 12 700 passagerare
2006: 18 anlöp, 11 300 passagerare
2007: 23 anlöp, 11 400 passagerare
2008: 18 anlöp, 12 400 passagerare
2009: 34 anlöp, 36 000 passagerare
2010: 41 anlöp, 51 700 passagerare
2011: 52 anlöp, 64 000 passagerare
2012: 62 anlöp, 70 000 passagerare
2013: 39 anlöp, 40 000 passagerare
2014: 73 anlöp, 108 000 passagerare
2015: 52 anlöp, 100 000 passagerare
2016: 34 anlöp, 56 000 passagerare
2017: 44 anlöp, 60 000 passagerare
2018: 43 anlöp, 60 000 passagerare
2019: 60 anlöp, 110 000 passagerare
2020: 83 anlöp, 150 000 passagerare
Källa: Göteborgs Hamn