Vid midnatt skedde så det som många hade hoppats inte skulle bli verklighet: efter en konflikt om ett nytt avtal släcktes TV4-kanaler och C More ner hos Comhems- och Boxers kunder. Därmed blev det svart i rutan hos 2,1 miljoner kunder i Sverige och en av de drabbade är Gunnel Amdin som bor i centrala Göteborg.
– Fullständigt vansinnig, det är min reaktion, säger hon.
– Jag blir så förbannad på det här. De fördärvar ju jättemycket, särskilt nu inför julen.
"Hade ingen aning"
Bland annat är det bristen på information som gör Gunnel Amdin upprörd:
– Jag hade ingen aning om att detta skulle ske innan jag läste tidningen på morgonen. Samtidigt får man dubbla budskap – jag hörde också på radio att de hade bestämt att man skulle avvakta till efter jul.
Gunnel Amdin kommer sakna framför allt Efter fem samt Hela Sverige bakar.
– Jag tycker det är så bedrövligt att man kör över den lilla människan, säger hon.
– Och fortsättning följer.
Drabbar äldre anhöriga
Gunnel Amdin är inte ensam om att använda ordet bedrövlig om det som skett – på sociala medier återkommer ordet i kommentar från upprörda kunder. Kritik riktas mot samtliga inblandade parter, det vill säga Tele2-ägda Comhem och Boxer liksom Telia och TV4.
"Tycker ni det är ok att göra så mot alla betalande tv-tittare" skriver en. Flera undrar hur det blir med uppesittarkvällen den 23 december – "Löser ni in Bingolotter eftersom det inte går att se programmet?" – och många beskriver hur det påverkar äldre anhöriga: "Min mamma 89 år gammal har varken Android-telefon, surfplatta eller internet".