Polisen har en lång lista på kontrollpunkter när det gäller taxiverksamhet. För en erfaren trafikpolis tar det cirka 20 minuter att genomföra kontroll av en bil.
Polisen har en lång lista på kontrollpunkter när det gäller taxiverksamhet. För en erfaren trafikpolis tar det cirka 20 minuter att genomföra kontroll av en bil. Bild: Mia Pettersson

Stor polisrazzia mot Göteborgs taxibransch

Den som hoppar in i en taxi ska kunna räkna med att chauffören är utvilad, bilen besiktigad – och att inte blir lurad på priset. Därför har polisen genomfört en riktad insats mot taxibilar i Göteborg.
– Det finns många brister tyvärr – avsiktliga eller ej, säger Anders Schääf, gruppledare för trafikpolisen i Göteborg.

ANNONS
|

Under tre dagar har trafikpolisen genomfört en riktad kontroll mot taxibilar i Göteborgsområdet. Man kontrollerar inte eventuell svarttaxiverksamhet utan huruvida reguljära, yrkesmässiga chaufförer samt deras bolag efterlever branschens lagar och regler.

Det handlar om en stor mängd kontrollpunkter, exempelvis att chauffören är inloggad och har sina ID-kort, att det finns en vilotidsbok och att den är rätt ifylld. Dessutom kontrolleras att att bilen är försäkrad och besiktigad, att taxan stämmer och är korrekt skyltad.

LÄS MER:Nio av tio taxibilar kör för fort

– Det är omfattande, men behövs. Det finns väldigt många taxibilar i staden som sköter sig till punkt och pricka, men också många som brister – avsiktligt eller ej, säger Anders Schääf, gruppledare hos trafikpolisen i Göteborg.

ANNONS

Insatser av denna typ är inte heller särskilt vanliga.

– Frågar man en chaufför som jobbat i tio år hur många gånger han blivit kontrollerad, och han säger mer än två tre gånger, då skulle jag bli förvånad, säger Anders Schääf.

LÄS MER:Skulle du sätta dig i en förarlös taxi?

Anders Schääf är gruppledare vid trafikpolisen i Göteborg.
Anders Schääf är gruppledare vid trafikpolisen i Göteborg. Bild: Privat

Förlorade plåtarna

På grund av omfattningen kan varje kontroll ta upp emot en halvtimme. Under tisdagen kontrollerades totalt 18 taxibilar vid Centralstationen, varav fyra fick böter. En blev också av med registreringsskyltarna eftersom bilens taxameter inte genomgått någon årsbesiktning och därmed skulle kunna vara manipulerad.

Det sprider sig väldigt snabbt

Dessutom kan trafikkontrollerna, även om inga böter utdelas, uppdaga kriminalitet i ett senare skede. Polisen delar med sig av kontrolluppgifterna till andra myndigheter som på så vis kan upptäcka exempelvis skattebrott.

Många taxichaufförer undvek dock området efter att kontrollen blivit känd.

– Det brukar bli den effekten när vi kommer. Många känner varandra och det sprider sig väldigt snabbt, säger Anders Schääf.

Det stod många taxibilar en bit från Centralstationen samma kväll. Kan det ha samma orsak?

– Det kan mycket väl vara så att de hittar nya ställen att stå på. Vi ser ju att vissa som ska lämna av blinkar för att svänga in, men slutar blinka och kör vidare när de ser våra bussar.

ANNONS

LÄS MER:Klimatsmart podtaxi från Göteborg ska ta över världen

Bild: Privat

Applåderas av facket

Mats Andersson är ombudsman för Transportarbetarförbundet i Göteborg. De har efterfrågat kontroller som denna, särskilt eftersom många förare enligt facket vilar för lite.

– Det beror på att man får köra folk på ackord i Sverige, menar Mats Andersson.

Han hade gärna sett att polisen kontrollerade taxiverksamhet tillsammans med Arbetsmiljöverket eftersom deras tillsynsansvar är bredare när det gäller just vilotider.

Jag kan förstå att det känns provocerande

Att kontrollerna tar tid från chaufförerna anser Mats Andersson inte är något större problem. Den som är anställd ska ändå ersättas av sin arbetsgivare.

– För en egenföretagare som följer regelverken är det bra att andra bilar, som inte gör det, stoppas. Det blir en neutral konkurrens.

LÄS MER:Lastbil lagades med silvertejp – kan vara kalkylerad risk

Fortsatte komma

Enligt Anders Schääf är det svårt att säga något generellt om vilka bolag som är pålitliga eller ej. Även hos stora firmor med bra anseende kan det finnas enstaka chaufförer som tummar på regelverket.

Under tisdagen stack ett bolag ut – i positiv bemärkelse.

– De fortsatte komma frekvent trots att de visste att vi stod där, säger Anders Schääf.

Han berättar att många chaufförer uttrycker frustration över kontrollerna. Förutom att de kan ta lång tid tycker man polisen borde ägna sig åt den svarta taxiverksamheten i stället.

– Jag kan förstå att det känns provocerande att bli stoppad när man sett tio svarttaxibilar på Avenyn i helgen. Vi arbetar med det också, men just nu är det inte vårt fokus.

ANNONS

Däremot ingår även Uber i kontrollen, eftersom de numera på många vis fungerar som en vanlig taxi.

LÄS MER:Uber gör mångmiljardförlust

ANNONS