Den kroatiske regissören Oliver Frljićs ville med sin föreställning Vårt våld och Ert våld väcka debatt om Europas koloniala historia och
Den kroatiske regissören Oliver Frljićs ville med sin föreställning Vårt våld och Ert våld väcka debatt om Europas koloniala historia och Bild: Mladinsko Gledališče

Kulturens frihet har blivit kontroversiell

Krafterna som verkar för att stoppa anstötlig kultur kommer från både höger och vänster. Hynek Pallas skriver om aktionen mot teaterfestivalen i tjeckiska Brno – som fick stöd från högsta politiska ort.

ANNONS
|

Staden Brno är Tjeckiens Göteborg: det är landets näst största stad och den lokala dialekten är en driftkucku i huvudstaden. Men en händelse under våren ger tyvärr även andra associationer – till en politisk kulturstyrning som är svårare att skoja om.

Lördagen den 26 maj, under Brnos årliga teaterfestival, var det premiär på Vårt våld och Ert våld. Pjäsen, av den kroatiske regissören Oliver Frljić, berör flyktingmottagande. Men när ljuset dämpades på Teater Gåsen reste sig 30 män i matchande blå tröjor ur publiken. De stegade upp på scenen, bildade kedja och tvingade bort skådespelarna. Gruppen, välkänd i staden, ingår i partiet Slušní lidé (Anständigt folk). Ursprungligen kallade de sig "Nog nu" och deras synliga medlemmar är thaiboxare och kroppsbyggare med koppling till supporterklubbar och fasciströrelser.

ANNONS

LÄS MER:Tjeckiskt drama i det tysta

Nu stod de i armkrok. Publiken ropade åt dem att försvinna. Polisen menade först att de inte tänkte dyka upp: Anständigt folk hade ju inte varit våldsamma. Till sist fördes gruppen ändå bort. Pjäsen satte igång men avbröts igen. Nu av kristna aktivister som ropade: "förolämpa inte Kristus". När skådespelarna återvände till hotellet väntade Anständigt folk för "samtal".

Händelsen på festivalen, som i år hade temat "Den sköra friheten", kunde ha räckt för att illustrera de spänningar som växer i Centraleuropa. Kulturen, som alltid har haft nära relation till traktens diktaturer, har dragits in i konflikter om EU, islam och flyktingar. Det övervägande ateistiska Tjeckien har dock länge varit förskonat från den kulturstyrning som präglar dagens Polen och Ungern. Samtidigt är befolkningen i attitydundersökningar fientlig till invandrare och muslimer.

Aktionen fick stöd från presidenten

Men den verkliga skandalen – som för tankarna till Göteborg och det inställda samtalet om filmen Burka Songs 2.0 – började dagen därpå. Det var en konservativ advokat i Brno som hade köpt upp biljetter och gett dem till Anständigt folk. Katolska kyrkan och lokala politiker hade på förhand kritiserat pjäsen efter att ett foto cirkulerat där Jesus våldtar en muslimsk kvinna. Frljić har tidigare avhandlat ämnen som polackers delaktighet i Förintelsen. Med Vårt våld och Ert våld ville han uppmärksamma att Europa ignorerar sin koloniala historia när det stänger gränsen för dem som flyr.

ANNONS
Avbruten föreställning. Pressbilden från Vårt våld och Ert våld som cirkulerades inför premiären på teaterfestivalen i Brno i slutet av maj kritiserades av katolska kyrkan och lokala politiker. På premiärkvällen stormades scenen av aktivister.
Avbruten föreställning. Pressbilden från Vårt våld och Ert våld som cirkulerades inför premiären på teaterfestivalen i Brno i slutet av maj kritiserades av katolska kyrkan och lokala politiker. På premiärkvällen stormades scenen av aktivister. Bild: Mladinsko Gledališče

Det var inte bara de blasfemiska inslagen som väckte känslor. I det alltmer nationalistiska Tjeckien kritiserades att skådespelare gjorde "onämnbara saker" med fanan. Kroppsbyggarnas aktion fick därför stöd inte bara av Prags ärkebiskop utan även av landets president som förklarade att teatern borde skämmas. Och förlora sina bidrag.

Länets kulturansvariga förklarade att festivalen får behålla bidragen – men inte använda dem till att ersätta teatern som visade pjäsen. Socialdemokraten Marek Šlapal menade att "kulturens frihet inte är tillräcklig anledning att bidra till kultur, inte om delar av allmänheten ogillar pjäsen. Och jag företräder allmänheten". Hot som ekar av de socialdemokraternas Ann-Sofie Hermansson yttrade när hon förklarade att Litteraturhuset i Göteborg kunde förlora sina bidrag om de genomförde visningen av Burka Songs 2.0.

LÄS MER:Hermansson (S): Litteraturhuset riskerar sina bidrag

Skakar kulturlivet

Händelserna i Brno har skakat om det tjeckiska kulturlivet. En bekant som ordnar filmvisningar i Prag berättar att han har slutat annonsera om sådant som kan vara kontroversiellt. Samtidigt – efter en sju månader lång regeringskris – utsågs populistpartiet ANOs partiledare Andrej Babiš till premiärminister för andra gången.

Samma parti kritiserade pjäsen: "Den är splittrande och kulturens syfte är att förena samhället". I en intervju med tidningen Respekt (10/6) säger en museichef i Brno, bara halvt på skämt, att han hoppas att Anständigt folk inte upptäcker att de har en utställning med en klätterställning modellerad på landets omhuldade förste president TG Masaryk.

ANNONS

Liksom den liberala demokratin har kulturens frihet sedan 1990 tagits för given i Europa. I det nya politiska landskapet ser vi att den, både i det mer luttrade Centraleuropa och det av censur oerfarna Sverige, blir mer kontroversiell. Vänsterifrån märks de goda intentionernas ingrepp mot föreställd rasism i kulturen. Influencers på sociala medier drevar för att få bort snuskiga satirlåtar från Spotify. Högerextrema och konservativa vill skydda nationella identiteter genom kulturen. Något som får stort utrymme hos Sverigedemokraterna.

LÄS MER:"Varför ens skämta om något så fruktansvärt?"

Men demokratier bör inte utestänga kultur som kan tänkas väcka anstöt. Det som inte stryker medhårs ska finansieras just eftersom det erbjuder möjlighet att vidga sinnet för andra perspektiv. Det är kärnan i det pluralistiska samhället. Att "värna" medborgarna från detta är kontraproduktivt – och farligt.

ANNONS