Bolund och Stenevis blixtsnabba utspel påminner om marshmallowtestet. I stället för att invänta myndigheternas utredning väljer de den snabba belöningen att argsint fördöma regeringen. I stället vore det klokt att ha is i magen, skriver debattören.
Bolund och Stenevis blixtsnabba utspel påminner om marshmallowtestet. I stället för att invänta myndigheternas utredning väljer de den snabba belöningen att argsint fördöma regeringen. I stället vore det klokt att ha is i magen, skriver debattören. Bild: Hanna Brunlöf Windell/TT

Billigt att slå fast att klimatförändringar orsakat skredet

Natten mellan lördagen och söndagen rämnade marken utanför Stenungsund. På ett sätt som inte skådats sedan katastrofen med Tjörnbron for inte ont anande bilister ner i hålet som uppstod där vägen en gång brukade gå. Tack och lov omkom ingen, men direkt kom skredet att politiseras.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

De dramatiska bilderna visar på omfattande skador. Utöver de båda körbanorna som gled 50 meter ned för slänten totalförstördes flera byggnader, däribland ett varuhus och en hamburgerrestaurang. De anställda kan skatta sig lyckliga att ingen jobbade natt den kvällen.

Så fort politikerna vaknade på söndagsmorgonen lät inte utspelen vänta på sig. Miljöpartiets språkrör Per Bolund beskyllde regeringens klimatpolitik för denna typ av katastrofer. Bolund fick eldunderstöd av bland annat sin språkrörskollega Märta Stenevi och en korrespondent på Sveriges Radio.

Bolund och Stenevis blixtsnabba utspel påminner om marshmallowtestet. I stället för att invänta myndigheternas utredning väljer de den snabba belöningen att argsint fördöma regeringen. I stället vore det klokt att ha is i magen.

ANNONS

Hög belastning

Vi vet inte vad som orsakade olyckan den natten, men det finns några ledtrådar.

2006 skedde en liknande olycka på E6:an i Småröd norr om Uddevalla. Den omfattande rapporten från Statens Haverikommission undersökte många spår. Den gången fastslogs det att en allt för hög belastning av den leriga marken var orsaken. Det stora område som sträcker sig från Vänerns strand, längst med västkusten och ner till norra Halland är känd för höga halter av kvicklera. Stora byggen måste ta hänsyn till detta.

Skredet i Stenungsund bär många likheter. Marken är densamma och ett stenkast från motorvägen skedde ett större markarbete med rejäla jord- och grusdeponier för ett framtida industriområde. Kanske lärde sig inte byggherrarna av skredet i Småröd.

Man ska inte heller underskatta regnets betydelse. Till skillnad från juni var resten av sommaren ovanligt blöt. Och en stor mängd nederbörd kan göra marken instabil. Perioden innan skredet såg dock ingen anmärkningsvärd mängd regn, vilket SMHI påpekade i en artikel från Expressen. Vi vet dock att mer regn och extremväder är att vänta i och med klimatförändringarna.

Väljarna förtjänar politiker som låter myndigheternas torra undersökningar och långa rättsprocesser gå sin gilla gång

När katastrofer sker bör politiker hålla sig i skinnet. Det är lockande att vinna billiga poänger. I längden gynnar det dock ingen. Väljarna förtjänar politiker som låter myndigheternas torra undersökningar och långa rättsprocesser gå sin gilla gång.

ANNONS

Hur länge det kommer ta att återställa motorvägen vet ingen i detta nu. Vad som står klart är att Stenungsundsborna nu får köra långa omvägar under överskådlig framtid. Vägar som knappast är dimensionerade för motorvägstrafik. Under tiden vägen byggs upp igen kan dock vissa politiker passa på att begrunda sitt agerande.

Elias Nilsson, borgerlig skribent

ANNONS