Slutreplik
11/6 S, V och MP ljuger regioninvånarna rakt i ansiktet om kollektivtrafiken
11/6 Hur försvarar ni kraftigt höjda priser och lägre turtäthet, M?
Självfinansieringsgrad är den del av kostnaden för trafiken som bekostas av resenärernas biljettköp. Men Grönblå samverkan menar ändå att det är ett mål, dock inte till 2029, trots att årtalet står med i en motion om utredning av självfinansiering från Moderaterna. Det är också slutåret för det trafikförsörjningsprogram som just nu tas fram.
Det är direkt felaktigt att vi skulle valt ut det mest radikala scenariot i den utredning som presenterats. Fakta är att utredningen bara kunnat redovisa ett enda scenario med åtgärder för 50 procent självfinansiering. Det går alltså inte att välja åtgärder – det är allt som gäller: biljettprishöjningar på över 30 procent, stora besparingar varje år, nedlagda regionala järnvägar, indragen landsbygdstrafik och färre turer med trafik där många reser, som stombussarna i Göteborg.
Smart kollektivtrafik
Vi i Rödgrön ledning har varit med och tagit fram utredningen, och är nu trygga med att det inte är något VGR ska gå vidare med. Vi vill hellre utveckla smart kollektivtrafik i hela regionen för att fler invånare ska kunna resa kollektivt, något vi tillför 20 miljoner för till 2025. Takten för att förverkliga målen ska bestämmas i fullmäktiges budget och inte genom att självfinansieringsgrad är ett överordnat mål.
Oppositionen skriver nu att 50 procent självförsörjning ska vara ett mer långsiktigt mål än till 2029, men att förskjuta tidpunkten innebär bara att samma besparingar görs men på längre tid.
M och KD lägger i sina respektive budgetförslag 450 respektive 320 miljoner kronor mindre på kollektivtrafiken än RödGrön Ledning, med flera besparingsförslag. C och L vill också öka självfinansieringen, men vill använda pengarna som kommer från att resenärerna betalar mer för mindre trafik, till att utveckla trafiken. En ekvation som inte går ihop. Utökad trafik i kombination med besparingar kan inte leda till ökad självfinansieringsgrad. Oppositionen är alltså inte överens.
M och KD lägger i sina respektive budgetförslag 450 respektive 320 miljoner kronor mindre på kollektivtrafiken än RödGrön Ledning, med flera besparingsförslag
Vad oppositionen tyvärr är överens om är att biljettpriset ska öka, främst för de som reser korta sträckor inom en zon. Det innebär att resenärerna i Göteborg ska få ännu högre biljettpriser, vilket hotar den politiska uppgörelsen om zonsystemet. En grundpelare där är att biljettpriset i Göteborg inte ska sättas så högt att det hotar resandet.
Vi förväntar oss nu att Grönblå samverkan, om man är ärlig i sin replik, inte kommer att lyfta krav om ett mål om en specifik självfinansieringsgrad till 2029 när politiken återsamlas i augusti. Vi välkomnar detta, och vill nå en bred politisk enighet för att kunna garantera en utveckling av kollektivtrafiken i regionen.
Louise Jeppsson (V), ordförande IKN
Per Tenggren (S), vice ordförande IKN
Jonas Blomster (Mp), ledamot IKN