Ett pånyttfött Heden med förstklassiga förutsättningar för idrott i kombination med stadsutveckling och grönska är vad politiken tydligt borde utlova i bred samsyn, skriver debattören.
Ett pånyttfött Heden med förstklassiga förutsättningar för idrott i kombination med stadsutveckling och grönska är vad politiken tydligt borde utlova i bred samsyn, skriver debattören. Bild: Jenny Ingemarsson

Göteborgspolitiker måste våga ta en smäll för laget

Det är lätt att bländas av näringslivets utveckling och allt som byggs och planeras i vår stad. Men en stad är inte starkare än dess kärna och det behövs flera nya beslut inom trafik- och stadsutveckling. Göteborg kan nå sin fulla potential om politiken avslutar ställningskriget och hittar kompromisser i knäckfrågorna, skriver Henrik Munck, avgående kommunalråd (-).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Lokala politiker tävlar ofta om vem som satsar mest på trygghet, utbildning och välfärd. Men de stora strukturella greppen sköts främst av rikspolitiken och de flesta partiers kommunala budgetsatsningar är ganska lika. En kommun styrs till 90 procent av lagstiftning och framgång i grundverksamheterna når man snarare om de lokala politikerna lyckas ge medarbetarna och förvaltningarna ett gott ledarskap.

I den gångna mandatperioden styrde alliansen med endast 24 av kommunfullmäktiges 81 mandat men det fanns samtidigt en tydlig icke-socialistisk majoritet. Nu tillträder ett rödgrönt styre som är i majoritet i kommunstyrelsen och nämnder med nio ledamöter, men som är i minoritet i nämnder med elva ledamöter och i kommunfullmäktige. Detta vore kanske hanterbart om det också fanns stor vilja till breda samarbeten. Men Göteborgspolitiken präglas i stället av ett ständigt pågående ställningskrig som riskerar att hindra stadens utveckling.

ANNONS

Kanske beror konflikterna på beröringsskräck mot den tidigare Göteborgsandan. Men såväl Gnosjös som Göteborgs framgång är helt beroende av ett nära och konstruktivt samarbete mellan olika makthavare inom såväl det offentliga som näringslivet och andra delar av samhället.

Nå den minst dåliga kompromissen

Lösningen kan ligga i om de politiska partierna låser in sig och lägger upp de tre stora stridsfrågorna på bordet: ombildningar av allmännyttas hyresrätter, valfrihet inom äldreomsorgen, samt synen på bilens roll i staden. Och att man går ut till göteborgarna först när man nått den minst dåliga kompromissen där alla fått ge och ta. Självklart är det möjligt om man verkligen vill.

För Göteborg behöver mer av samarbete för att nå sin fulla potential. Det handlar inte minst om att stärka stadens kärna, vilket alla göteborgare skulle vinna på. Lisebergs och Universeums nya satsningar tillsammans med World of Volvo är något riktigt positivt. Likaså att Avenyn ska rustas upp. Elefanten i rummet är Heden, som förvisso utreds nu, men utan tydliga direktiv kan dödläget fortsätta. Ett pånyttfött Heden med förstklassiga förutsättningar för idrott i kombination med stadsutveckling och grönska är vad politiken tydligt borde utlova i bred samsyn. Wallenstam har lagt fram ett förslag och det finns flera andra. Men det behövs skarpa beslut och handslag mellan olika parter.

ANNONS

Sällan blir publiken så nöjd som när någon med framträdande position visar välvilja och till och med tar en och annan smäll ”för laget”

Därtill behövs ett nytt beslut om att omgående bygga den så kallade Operalänken för spårväg för att delvis avlasta Brunnsparken och kunna skapa mer attraktiv stadsmiljö längs Hamnkanalen. Tillsammans med mer kollektivtrafik och utvecklad park i alléstråket kan vi skapa en stad i ”världsklass” hela vägen från Lilla Bommen till World of Volvo i söder.

Stärkta av denna fullt realistiska framtidsbild kan politikerna rätta till beslutet om att låta en spårvägstunnel mynna i den kulturhistoriska miljön vid Linnéplatsen och Slottsskogens entré. Att göteborgarna gillar broar mer än tunnlar är ett gott skäl för att ersätta den planerade Lindholmstunneln med en bro mellan Stigberget och Lindholmen. Men framförallt för att en bro skapar en bättre trafiklösning för såväl kollektivtrafik, gång, cykel, och framtida trafikkoncept som lämpligt nog utvecklas på just Lindholmen. En tunnel med bara spår är en återvändsgränd mot framtiden.

Snabbtåg till Oslo

I denna fantastiska stad med idrott och grönska på Heden, attraktiva stadsmiljöer längs kanalerna, och där man kan njuta av upplevelser i evenemangsstråket och flanera över flera fina älvbroar, saknas det fortfarande en viktig pusselbit.

Henrik Munck.
Henrik Munck.

Ett dubbelspår med snabbtåg till Oslo skulle säkra besöksnäringens bärkraft samt hamnens och industrins konkurrenskraft, till nytta för alla göteborgare. Dessutom skulle vi kunna nå härliga fjäll och upplevelser i Norge på några få timmars bekväm tågresa. Snabbtåg till Oslo är långt mer realistiskt och hanterbart än en stor höghastighetssatsning. Med en ny samarbetsanda inom lokalpolitiken kan detta genomföras tillsammans med näringslivet och våra goda grannar. Om viljan och inställningen finns så går det att uppnå mycket mer än i dag.

ANNONS

Bollen ligger hos de lokala politikerna där det som på många andra ställen finns stjärnor med stora egon. En ny samarbetsanda innebär att även de med störst egon inser att vi bara får riktig handlingskraft och kan vinna om vi jobbar mer tillsammans. Sällan blir publiken så nöjd som när någon med framträdande position visar välvilja och till och med tar en och annan smäll ”för laget”.

Henrik Munck (-), avgående kommunalråd och medgrundare Göteborgspartiet

LÄS MER:Så gick det i valet för småpartierna i Göteborg

LÄS MER:Nytt parti går till val på att ena Göteborg

LÄS MER:Roten till Göteborgs problem är att kommunen bryter mot lagarna

ANNONS