Att ta tåget är ett av de absolut mest miljövänliga sättet att resa på, det slår både flyget och bilen med hästlängder. Nattåget är också ett väldigt enkelt och bekvämt sätt att resa på, då man sover en stor del av resan och kommer dagen efter till sin destination, skriver debattören.
Att ta tåget är ett av de absolut mest miljövänliga sättet att resa på, det slår både flyget och bilen med hästlängder. Nattåget är också ett väldigt enkelt och bekvämt sätt att resa på, då man sover en stor del av resan och kommer dagen efter till sin destination, skriver debattören. Bild: Olivia Markström

Hyckleri när man lägger ner nattågen till Norrland

Så sent som som i höstas talade infrastrukturminister Tomas Eneroth om vikten av satsningar på klimatsmart resande och lovade fler nattåg. Nu sviker man löftena och lägger ner Norrlandståget från Göteborg, vilket har väckt en enorm vrede. Oansvarigt, skriver Jakob Granqvist, som startat en namninsamling mot nedläggningen av nattågen.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

I en tid där vi reser som aldrig förr är det av yttersta vikt att möjligheten till att resa hållbart prioriteras. Från regeringshåll pratas det ofta om ambitiösa klimatmål och vikten av ett hållbart samhälle. Därför blir jag oerhört förvånad när jag läser att SJ lägger ner sina nattåg till och från Göteborg på grund av Trafikverkets upphandling inte gör det möjligt att ha kvar dem.

Att ta tåget är ett av de absolut mest miljövänliga sättet att resa på, det slår både flyget och bilen med hästlängder. Nattåget är också ett väldigt enkelt och bekvämt sätt att resa på, då man sover en stor del av resan och kommer dagen efter till sin destination.

ANNONS

Tågresor ersätts med flyg

Konsekvenserna av att lägga ner nattågen från Göteborg är att enkelheten och bekvämligheten försvinner. I stället för att i lugn och ro sova ut och vara framme nästa dag kommer det involvera tågbyten mellan olika aktörer (Vy, SJ, MTR). Att göra det mer komplicerat för oss resenärer tenderar att göra att vi istället väljer ett annat färdmedel när vi ska resa. I fallet med nattågen innebär det att många resor kommer ersättas med det utsläppstunga och ohållbara flyget.

Själv bor jag i Luleå och reser framförallt för att hälsa på vänner och min partner, och för egen del kommer jag resa i mindre utsträckning om det blir krångligare. Det är dock viktigt att komma ihåg att det inte bara är det privata resandet som påverkas, utan även turistnäring och företagsresor.

Vi är många som påverkas beslut som detta vilket tydliggörs i den namninsamling som jag startade för lite mer än ett dygn sen som i skrivande stund har över 18 000 underskrifter.

Fel riktning

De flesta är upprörda över att staten agerar så oansvarigt och nonchalant i en sådan här fråga som är viktigt för så många. En del menar att det här är ett exempel på att vi måste förstatliga järnvägen igen eftersom upphandlingsförfarandet uppenbarligen inte fungerar, när konsekvensen blir att vi går i helt fel riktning när det gäller klimatomställningen. Andra skriver om hur de alltid har åkt Norrlandståget till Göteborg för att hälsa på familj och vänner och att det nu kommer att bli svårt att få ihop jul och andra högtider tillsammans.

ANNONS

Min uppmaning till infrastrukturminister Tomas Eneroth är att se över om en nedläggning av nattåget till Sveriges andra största stad verkligen är rätt väg att gå mot en mer hållbart Sverige.

Jakob Granqvist, startare av namninslamling mot nedläggningen av tågen från Göteborg till Norrland, Fridays For Future Norrbotten

ANNONS