Det är ironiskt att debattörerna påstår sig vara motståndare till kollektivistiska strukturer samtidigt som de ser en stor grupp som en grå monolit utan någon som helst nyans. Man antar att alla muslimer alltid tolkar sin religion på exakt samma sätt och att ingen kan ha en annan personlig uppfattning om sin heliga text eller sin religions mening, skriver debattören.
Det är ironiskt att debattörerna påstår sig vara motståndare till kollektivistiska strukturer samtidigt som de ser en stor grupp som en grå monolit utan någon som helst nyans. Man antar att alla muslimer alltid tolkar sin religion på exakt samma sätt och att ingen kan ha en annan personlig uppfattning om sin heliga text eller sin religions mening, skriver debattören. Bild: Martina Holmberg / TT

Krav på slöjförbud är att utmåla alla muslimer som hedersförtryckare

Om vi på riktigt vill bekämpa kollektivismen så kan vi inte själva använda oss av kollektivt tänkande där vi generaliserar alla muslimer som hedersförtryckare, och alla hedersförtryckta som muslimer. Att bekämpa slöjan och tro att det är tillräckligt är att förminska problemet, skriver Andreea G Vanciu, Luf.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Slutreplik

23/9 Slöjan innebär förtryck och måste förbjudas för barn

17/9 Vi besegrar inte hedersförtrycket för att vi förbjuder slöjan

Det är olyckligt när människor använder frihetens och individualismens namn för att rättfärdiga motsatsen – att gruppera människor och dra alla över samma kam. I en replik skriver debattörerna att jag inte förstår vad slöjan betyder eller att hedersförtryck inte är patriarkalt utan kollektivistiskt.

Det handlar inte om okunskap, utan en förmåga att se nyans och individer. Det är ironiskt att debattörerna påstår sig vara motståndare till kollektivistiska strukturer samtidigt som de ser en stor grupp som en grå monolit utan någon som helst nyans. Man antar att alla muslimer alltid tolkar sin religion på exakt samma sätt och att ingen kan ha en annan personlig uppfattning om sin heliga text eller sin religions mening.

ANNONS

Ogrundade fördomar

Självklart måste vi läsa oss till fakta för att göra världen begriplig vilket innebär att man ibland måste göra förenklingar. Men då kommer alltid nyans att försvinna. På ett personligt plan kan det leda till ogrundade fördomar och att dra hela grupper över samma kam. Men när vi drar slutsatser om hur samhället ska styras och vad som bör tillåtas och ej drabbas den enskilda individen och det bidrar bara till en mer kollektivistisk värld.

Även vidriga samhällsstrukturer har nyans och olika individer som av olika vidriga anledningar upprätthåller hederskulturen kan göra det på helt olika bevekelsegrund och använda helt olika metoder. De två kanske mest kända offren för hedersförtryck, Pela och Fadime, bar inte slöja, och Fadime var inte heller muslim. Om vi på riktigt vill bekämpa kollektivismen så kan vi inte själva använda oss av kollektivt tänkande där vi generaliserar alla muslimer som hedersförtryckare, och alla hedersförtryckta som muslimer. Detta löser inte hedersförtrycket, det förstärker bara rasismen i samhället.

Det går inte att separera några jämställdhetsproblem från de patriarkala normer som präglar hela vår värld, inklusive Sverige

Hedersförtryck uppstår när kollektivismen slås samman med patriarkala strukturer i en dödlig kombination. Det går inte att låtsas som att det enbart är kollektivism eller patriarkatet som är problemet. Det går inte att separera några jämställdhetsproblem från de patriarkala normer som präglar hela vår värld, inklusive Sverige. För att bekämpa hedersförtrycket måste vi hitta metoder som tar hänsyn till denna oheliga kombinationen. Att bekämpa slöjan och tro att det är tillräckligt är att förminska problemet.

ANNONS

Så nej, vi kan inte läsa oss fram till varje individs uppfattning, tolkning och anledning att bära slöjan. Att tro på ett individualistiskt samhälle och att göra sig fri från kollektiva strukturer kräver en politik som placerar individen i centrum. Inte att använda samma kategoriska tänkande som man påstås vilja bekämpa.

Andreea G. Vanciu, feministisk talesperson Liberala ungdomsförbundet

ANNONS