Men när sjukdom eller annan frånvaro uppstår och vikarier inte kan sättas in på grund av budgetåtgärder så tvingas förskollärarna i stället täcka upp för varandra. Detta leder i många fall till att trygghet, planerade aktiviteter och undervisning uteblir för barnen, skriver debattörerna.
Men när sjukdom eller annan frånvaro uppstår och vikarier inte kan sättas in på grund av budgetåtgärder så tvingas förskollärarna i stället täcka upp för varandra. Detta leder i många fall till att trygghet, planerade aktiviteter och undervisning uteblir för barnen, skriver debattörerna. Bild: NTB

Krisen i förskolan gör att barnen varken får trygghet eller undervisning

Göteborgs förskolor står inför stora utmaningar när det nu är dags för ny termin och nytt läsår. Några av de mest påtagliga problemen är de alltför stora barngrupperna i kombination med de strikta restriktioner som finns kring användandet av vikarier. Pressen detta skapar gör att vi är långt från att kunna erbjuda den kvaliteten på barnens utbildning som de har rätt till, skriver tre företrädare för Sveriges Lärare.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Detta samtidigt som vi blir färre förskollärare i barngrupperna, det innebär färre förskollärare som kan ansvara för undervisningen. Rektorer som inte har råd att anställa legitimerade förskollärare eller har en budget som inte medger att behålla de förskollärare som redan är anställda hör vi om dagligen. Faktum är att inga nya förskollärare anställs och så har det hittills sett ut under 2024. De som nu utbildar sig blir inte anställda i Göteborg, de kostar helt enkelt för mycket.

Lägg sedan till att barngruppernas storlek i Göteborg ökar mer än i övriga landet. Grupperna blir större i samma takt som förutsättningarna för personalen blir mindre. En ekvation som inte går ihop. Förskolans personal ställs inför stora prövningar när de förväntas hantera många barn samtidigt som läroplanens mål mest skymtar i fjärran och våra styrdokument är allt som oftast bara en hägring i en torr öken.

ANNONS

Faller platt

Förskolans läroplan är fantastisk! Men som det ser ut nu, med allt färre som är garanter för utbildningens innehåll, faller den platt. Om förutsättningar fanns att bedriva en utbildning och undervisning av hög kvalitet för de yngsta samhällsmedborgarna skulle förskolan vara en viktig del i samhällsutvecklingen. Kanske den allra viktigaste?

Förskollärarnas roll enligt läroplanen är tydlig, de ska planera, genomföra och utvärdera undervisningen för att skapa en trygg och lärorik miljö för barnen. Men när sjukdom eller annan frånvaro uppstår och vikarier inte kan sättas in på grund av budgetåtgärder så tvingas förskollärarna i stället täcka upp för varandra. Detta leder i många fall till att trygghet, planerade aktiviteter och undervisning uteblir för barnen.

Förskolan har de högsta sjuktalen inom Göteborgs stad och det påverkar såklart kvaliteten som erbjuds barnen

Arbetsmiljön för förskolepersonalen är en central fråga som inte får förbises. Höga krav, bristande resurser och låga löner i förhållande till ansvar leder till stress och en arbetsbelastning med höga sjuktal. Förskolan har de högsta sjuktalen inom Göteborgs stad och det påverkar såklart kvaliteten som erbjuds barnen. En hållbar arbetsmiljö för personalen ger hållbara barn.

Det är hög tid för politiker och förskoleförvaltningen att agera för att förbättra förhållandena i våra förskolor. De utmaningar som för närvarande präglar förskolan kräver snabba åtgärder för att skapa långsiktiga förändringar. Då behövs en tydlig politisk vilja för att skapa stabilitet och bromsa den negativa utvecklingen. Det handlar om att investera i en arbetsmiljö med minskade sjuktal och där förskollärarna får förutsättningar att ge varje barn den bästa möjliga starten i livet.

ANNONS

Det är dags att steppa upp nu Göteborg. Göteborg måste satsa på förskolan. Förskolan är barnens första skola. Satsa på framtiden-satsa på förskolan!

Helena Lückner, vice ordförande Sveriges Lärare Göteborg

Anna-Mia Nilsson, gruppledare Sveriges Lärare Göteborg

Pernilla Kjellberg, Sveriges Lärare Göteborg

ANNONS