Digitalisering kan vara ett bra verktyg om det används som just ett verktyg i en kunnig lärares händer, men digitalisering för digitaliseringens skull skapar ofta fler problem än vad det löser, skriver debattörerna.
Digitalisering kan vara ett bra verktyg om det används som just ett verktyg i en kunnig lärares händer, men digitalisering för digitaliseringens skull skapar ofta fler problem än vad det löser, skriver debattörerna. Bild: Alexander Olivera/TT

Man kan inte effektivisera sig till bättre resultat i skolan

Nyligen skrev skolminister Lotta Edholm (L) att hon ser det som sitt viktigaste uppdrag som skolminister att hitta tillbaka till grunderna för skolan, som under allt för lång tid varit en experimentverkstad. Vi har några tips på experiment som behöver stoppas, skriver Jonas Attenius (S) och Viktoria Tryggvadottir Rolka (S).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Under lång tid har lärare, rektorer och skolforskare alla varit tydliga med att det Sveriges skolor behöver är arbetsro för att kunna fokusera på undervisningen och de behöver fler kollegor för att göra jobbet ordentligt.

Därför är det välkommet när skolminister Lotta Edholm (L) på denna debattsida skriver att hon ser det som sitt uppdrag att skolan hittar tillbaka till grunderna, bort från den experimentverkstad som allt för länge har fått råda. Liberalerna har författat alla Sveriges läroplaner sedan 70-talet. Det är bra att de nu erkänner att inte alla experiment längs vägen fallit väl ut.

Det kommer inte dyka upp en ny spännande pedagogisk metod som plötsligt löser skolans problem. Våra lärare sitter redan i dag på en enorm kompetens som måste få komma till sin rätt. Digitalisering kan vara ett bra verktyg om det används som just ett verktyg i en kunnig lärares händer, men digitalisering för digitaliseringens skull skapar ofta fler problem än vad det löser. Därför är det bra att skolministern också säger sig vilja satsa mer på vanliga fysiska läroböcker. Det har vi socialdemokrater länge drivit på för i Göteborgs skolor.

ANNONS

Fritt spelrum

Samtidigt är det något med skolministerns löften som skaver. Lotta Edholm har precis som vi varit politiker i en av Sveriges största kommuner. Det kan inte ha undgått henne hur två särskilt misslyckade experiment – marknadsexperimentet och nedskärningsexperimentet – slår undan benen för svensk skola. Om regeringen menar allvar med att göra upp med experimentverkstaden kan man börja där.

Sverige ger vinstintresset ett världsunikt fritt spelrum i vårt skolsystem. Teorin bakom detta experiment var att om skolan fungerade mer som en marknad skulle vi få valfrihet, större effektivitet och en mångfald av skolor. I stället fick vi stora centralstyrda skolkoncerner som tränger ut små kommunala så väl som fristående skolor. På samma gång har marknadsskolan förvandlat läraren från en respekterad auktoritet i samhället till att ibland behandlas som en leverantör av en tjänst. Många lärare beskriver tilltagande hot och våld och ett otillräckligt mandat att upprätthålla ordning och studiero i klassrummet.

I stället för att återta demokratisk kontroll över skolan ska skolkoncernerna få fortsätta expandera – med enbart en tillfällig vinstbegränsning för nya skolor

Inför valet 2022 lovade Liberalerna att förbjuda vinster ”som sker på elevernas bekostnad”, men i vanlig ordning har Liberalerna sagt en sak före valet och en annan efter valet. I stället för att återta demokratisk kontroll över skolan ska skolkoncernerna få fortsätta expandera – med enbart en tillfällig vinstbegränsning för nya skolor. I stället för att ta itu med de marknadsexperiment och det vinstintresse som är grunden till många av skolans problem ska ännu mer skattepengar gå till dyra inspektioner och byråkratiska pappersexerciser för att kontrollera att friskolor inte låter ett vinstintresse som inte borde finnas i skolan till att börja med står i vägen för elevernas undervisning.

ANNONS

Det andra experimentet som Lotta Edholm har möjlighet att sätta stopp för är nedskärningsexperimentet. Det har länge funnits en naiv tro bland vissa politiker om att skolan kan ”effektivisera” sig till bättre resultat. Det har inte fungerat. Som skolpolitiker får vi regelbundet vittnesmål om hur akut personalbrist hotar elevernas kunskapsutveckling. Nyligen kunde man på denna debattsida läsa om hur lärare varnar för att de med nuvarande resurser inte kommer kunna följa skollagen till följd av att Göteborg, precis som många andra kommuner, har fått indragna statsbidrag och därmed betydligt mindre pengar till skolpersonal.

Statliga krisstöd

Vi delar personalens oro. De flesta kan nog skriva under på att det inte är barnen i skolan som ska betala priset för inflationen, men då krävs det statliga krisstöd. I stället prioriterar regeringen och Sverigedemokraterna skattesänkningar för de rikaste tio procenten.

Vilken nytta gör fysiska läroböcker om klassrummet samtidigt får färre vuxna? Hur ska skolorna kunna, som Lotta Edholm uttrycker det, ”fokusera på grunderna i undervisningen”, när de samtidigt tvingas fokusera på hur de ska få ihop en krympande budget?

Marknadsexperiment och nedskärningar skapar ingen studiero. Om regeringen och Sverigedemokraterna menar allvar med att avsluta experimenten i svensk skola är det dags att helt ta bort vinstintresset ur skolan och prioritera pengar till skolan, vars resurser i dag äts upp av inflationen, före skattesänkningar för höginkomsttagare.

ANNONS

Jonas Attenius (S) Kommunstyrelsens ordförande

Viktoria Tryggvadottir Rolka (S) Grundskolenämndens ordförande

ANNONS