Hälsoperspektivet i skolan är till för att undanröja hinder för lärande, inte för att undanröja hinder för hälsa. Hade det sistnämnda varit gällande hade vårt uppdrag varit orimligt. Och det verkar vara precis ditåt vi är på väg, skriver debattörerna.
Hälsoperspektivet i skolan är till för att undanröja hinder för lärande, inte för att undanröja hinder för hälsa. Hade det sistnämnda varit gällande hade vårt uppdrag varit orimligt. Och det verkar vara precis ditåt vi är på väg, skriver debattörerna. Bild: JESSICA GOW / TT

Missförstånd att elevhälsans roll är att behandla psykisk ohälsa

Regeringen anser att elevhälsan i större utsträckning ska behandla elevernas psykiska ohälsa oavsett om den har med skolan att göra eller inte. Det visar att man har missförstått elevhälsans uppdrag vilket är att undanröja hinder för lärande bland annat genom att skapa en trygg, trivsam och neutral plats. Terapi för psykisk ohälsa måste ske utanför skolan, skriver 24 skolkuratorer.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Barnombudsmannens årsrapport berör ett aktuellt och viktigt ämne, nämligen barns och ungas psykiska ohälsa som ökar lavinartat. Men Barnombudsmannen har missuppfattat skolans roll för en bättre hälsa. Nu tillsätter regeringen en utredning som bygger på samma missuppfattning. Som elevhälsopersonal undrar vi vart det kommer att leda svensk skola att ingen verkar förstå vårt uppdrag.

Att gå ut grundskola och gymnasiet med fullständiga betyg är en av de tyngsta skyddsfaktorerna mot psykisk ohälsa. Elever som lär sig har generellt bättre psykisk hälsa både kortsiktigt och långsiktigt. Därför är vårt uppdrag som elevhälsopersonal att hjälpa eleverna att lyckas i skolan.

Vi vet att elever behöver befinna sig i en miljö som upplevs som trygg, begriplig och hanterbar för att kunna lära sig. De behöver känna sig delaktiga i sammanhanget och undervisningen behöver möta dem på den nivå de befinner sig på kognitivt.

ANNONS

Komplext uppdrag

Om eleverna är otrygga, traumatiserade eller har funktionsnedsättningar behöver de hjälp att kompensera sina svårigheter. Det innebär att elevhälsan både har som uppdrag att säkerställa att skolans verksamhet är tillgänglig att lära sig i och att kompensera för eventuella nedsatta funktioner.

Det är ett komplext uppdrag som ställer höga krav på analys av verksamheten, arbete på alla nivåer och stort fokus på att upptäcka potentiella brister innan de existerar. Det är en utmaning att räcka till och att komma fram till hur arbetet ska se ut för en tillgänglig pedagogisk verksamhet.

Regeringen och Lotta Edholm formulerar samtidigt att elevhälsan har för mycket fokus på den pedagogiska verksamheten. Frågan är om det ens är möjligt, med tanke på att skolan är en pedagogisk verksamhet. Hälsoperspektivet i skolan är till för att undanröja hinder för lärande, inte för att undanröja hinder för hälsa. Hade det sistnämnda varit gällande hade vårt uppdrag varit orimligt. Och det verkar vara precis ditåt vi är på väg.

Att behandla diagnoser som exempelvis depression, ångest eller ätstörningsproblematik skulle således bli rättsligt problematiskt

Utöver det redan komplexa uppdraget att skapa förutsättningar för lärande föreslår barnombudsmannen och regeringen också att vi ska behandla psykisk ohälsa oavsett om den är kopplad till skolverksamheten eller ej.

Behandling innebär i sammanhanget att samtal ska “bota” snarare än att vara en stödfunktion. Det är problematiskt av flera anledningar. Vi skolkuratorer är sällan hälso- och sjukvårdskuratorer och arbetar inte under hälso- och sjukvårdslagen. Att behandla diagnoser som exempelvis depression, ångest eller ätstörningsproblematik skulle således bli rättsligt problematiskt.

ANNONS

Men den största anledningen till att inte blanda ihop skola och behandling av psykisk ohälsa är risken för frånvaro. Hur många av er har slutat gå till terapisessionerna när ni har börjat närma er ett smärtsamt genombrott? Om behandlingen sker i skolan kommer eleven inte till skolan om träffarna med kuratorn blir alltför utmanande. Vi sätter alltså alla barns rätt till utbildning på spel. Den risken kan vi inte ta.

Om behandlingen sker i skolan kommer eleven inte till skolan om träffarna med kuratorn blir alltför utmanande

Skolan ska vara en neutral och trivsam plats där vardagen är så inrutad och vanlig som det bara går. Då är miljön en skyddsfaktor vid psykisk ohälsa. Behandling av psykiska besvär i skolan skulle genast rucka på neutraliteten. Att utföra behandlande insatser på en plats som eleverna på grund av skolplikten inte kan lämna är långt ifrån okomplicerat. Samtidigt skulle vi få mindre tid över till att över huvud taget skapa den trygga miljö som är en förutsättning för att inte börja må dåligt från första början.

Barnombudsmannen och Lotta Edholm har missuppfattat skolans roll för en bättre hälsa. I stället för att börja behandla redan existerande psykisk ohälsa behöver vi se att skolan i sig skapar psykisk ohälsa. Bris årsrapport kopplar ihop den psykiska ohälsan hos unga med betyget F, skolstress, prestationsångest och känslor av otillräcklighet gällande skolan. Som elevhälsopersonal känner vi igen bilden.

ANNONS

Jobbar i motvind

Systemfelet ligger inte i att skolan inte behandlar psykisk ohälsa, Lotta Edholm. Felet ligger i att vi ständigt jobbar i motvind när det kommer till att undanröja hinder för lärande och främja hälsa för lärande.

Vi skulle komma långt med mindre klasser som främjar delaktighet och relationer med läraren, tillsammans med starkt pedagogiskt fokus med en hälsofrämjande och förebyggande elevhälsa. Men det kostar att realisera en sådan skolverksamhet. Den som påstår att det finns någon annan lösning i kampen mot ungas psykiska ohälsa har missförstått läget fundamentalt.

Sofia Hindhammar, skolkurator Amerikanska Gymnasiet

Jonna Lindèn, Professionsutvecklare Kuratorer Göteborg GSF

Jenny Skogsberg, skolkurator Partille kommun

Karin Nystås, skolkurator Partille kommun

Karin Öhammar, skolkurator Partille kommun

Lisa Rosenblad, Professionsutvecklare Kuratorer Göteborg GSF

Jessica Jacobs, Skolkurator Göteborg GSF

Elin Ostler, skolkurator Göteborg GSF

Zana Podrimcaku, skolkurator Göteborg GSF

Katarina Olsson, skolkurator Göteborg GSF

Jessica Åkerman, skolkurator Göteborg GSF

Margrethe Hedengran, skolkurator Göteborg GSF

Lina Karlsson, skolkurator Göteborg GSF

Annika Borg, skolkurator Göteborg GSF

Marie Igemark, skolkurator Göteborg GSF

Maria Helgesson Professionsutvecklare Kuratorer Göteborg GSF

Nina Sörensen, Skolkurator Göteborg GSF

Marie Jönsson Professionsutvecklare Kuratorer Göteborg GSF

ANNONS

Linda Ahlin, skolsköterska Amerikanska Gymnasiet Göteborg

Monica Alm, skolkurator Göteborg GSF

Edin Dzanic, skolkurator Göteborg GSF

Adeline Lindström skolkurator Göteborg GSF

Maria Karlsson, skolkurator GSF

Barbara Capretti-Kremer, skolkurator Göteborg GFS

Karolina Johnsson Manskog, teamledare för skolkuratorer i Marks kommun

ANNONS