Förutsättningarna att fortsatt verka i staden har emellertid blivit allt sämre. Det beror inte på att fisket går dåligt utan för att båtarna blivit större och allt fler helt enkelt inte kan komma in till sin hemmahamn. Fiskebåtarna kan helt enkelt inte landa fisken i Göteborg utan måste gå till Danmark, skriver debattören.
Förutsättningarna att fortsatt verka i staden har emellertid blivit allt sämre. Det beror inte på att fisket går dåligt utan för att båtarna blivit större och allt fler helt enkelt inte kan komma in till sin hemmahamn. Fiskebåtarna kan helt enkelt inte landa fisken i Göteborg utan måste gå till Danmark, skriver debattören. Bild: Petter Trens

Muddring viktig både för fisket men också för säkerheten

Att muddringen av Fiskebäcks hamn, som syftar till att möjliggöra för större båtar att gå i land, inte kostar skattebetalarna i Göteborg något väljer Naturskyddsföreningen att bortse från. Kommunen kommer som markägare få full kostnadstäckning för de åtgärder som vidtages, skriver Johannes Claeson, ordförande för Fiskebäcksham AB.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Replik

9/9 Stoppa muddringen av Fiskebäcks hamn

Fisket har en betydande roll i Göteborg och de västsvenska haven är sedan lång tid tillbaka basen för svenskt fiske, både sett till antalet fiskebåtar och det svenska fiskets olika intresseorganisationer. Förutsättningarna att fortsatt verka i staden har emellertid blivit allt sämre. Det beror inte på att fisket går dåligt utan för att båtarna blivit större och allt fler helt enkelt inte kan komma in till sin hemmahamn. Fiskebåtarna kan helt enkelt inte landa fisken i Göteborg utan måste gå till Danmark.

Den 9 september skriver Naturskyddsföreningen i GP och ser något annat framför sig. De tycker att all fisk skall landas i Danmark eller att det inte fiskas alls.

ANNONS

Riksintresse för yrkesfisket

Yrkesfisket är också i detta område utpekat som riksintresse, där föreslagen utveckling ligger i linje med riksintressets syfte. Havs- och vattenmyndigheten genomförde 2023 en översyn och aktualisering av hamnarna av riksintresse för yrkesfisket.

Projektet bidrar även med nya arbetstillfällen, vilka annars hamnar i Danmark, där man i dag landar den fisk som fiskas på de fartyg som projektet nu ska möjliggöra för att kunna komma in i Fiskebäcks hamn. Men det är inte bara fisket utan även sjöfartsknutna industriföretag med ökad verksamhetsbas.

I dag sker en stor del av den reparations- och underhållsverksamhet som krävs för fiskebåtarna i Danmark. Med en möjlighet att komma in i Fiskebäck kan detta ske på hemmaplan i stället. En utvecklad reparationsindustri kan också innebära att externa fartyg använder denna.

Och inte minst med det säkerhetspolitiska läget i åtanke, är det fördelaktigt att tillföra ytterligare hamn och kajkapacitet i Göteborg. Utformningen av hamnområdet gör att man på ett relativt enkelt sätt kan höja säkerhetsnivån till önskad nivå.

Med en möjlighet att komma in i Fiskebäck kan detta ske på hemmaplan i stället

Att det är ett projekt som inte kostar skattebetalarna i Göteborg något väljer Naturskyddsföreningen att bortse från. Kommunen kommer som markägare få full kostnadstäckning för de åtgärder som vidtages.

Men Naturskyddsföreningen är emot fiske. Och särskilt fiske i Östersjön. I regeringens havsmiljöproposition från i våras gavs flera viktiga och historiska besked för sill- och strömmingsbeståndens överlevnad.

ANNONS

Nu genomförs faktiska beslut och förändringar som leder till renare hav och rikare fiskbestånd. Det är något som alla vänner av våra hav borde välkomna. Vi som lever och verkar på haven värnar vårt levebröd. Det har vi gjort i många hundra år. Haven är för viktiga för inte tas på allvar.

Det gör vi – varje dag, året om till glädje för svenska konsumenter.

Johannes Claeson, ordförande Fiskebäckhamn AB

ANNONS