Öppna ögonen för den gröna trafikomställning som påbörjats i andra storstäder

Moderaternas politik som gynnar biltrafiken har prövats sedan 1960-talet. Nu är det läge att i stället öppna ögonen och inse att det både finns en opinion för förändring och att andra, såväl kontinentala som nordiska, städer har lyckats.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Replik

16/8 Ta av skygglapparna och inse att stadsbilismen måste minska, M

22/8 Bilmotståndet får orden om frihet och företagande att klinga falskt

Alla beslutsfattare tvingas, oavsett partifärg, välja hur ytorna i en stad ska användas. Min uppfattning är att parkeringsplatser bör prioriteras på strategiska platser, men på andra håll måste vi omdisponera utrymme från bilen för att ge plats åt människor och hållbara transportsätt.

Det är en målkonflikt där Moderaterna gör det lätt för sig genom att i alla lägen försvara bilens rättigheter och anklaga andra för att vara bilhatande socialister. Hampus Magnussons svar till mig visar att det minst sagt saknas hopp för den som hoppats på att Moderaterna i Göteborg skulle börja snegla på den gröna borgerlighet som nu växer fram bland moderata borgarråd, marknadsliberala tankesmedjor och otaliga konservativa systerpartier. Det är en borgerlighet som ser värdet av att planera städer för människor, minska luftföroreningar och ge förutsättningar för ett dynamiskt näringsliv.

ANNONS

I stället för att bemöta sakargument berör Magnussons replik en rad andra ämnen. Dessa avledningsmanövrar är säkert ett bra sätt att hantera det interna motståndet mot den växande gruppen av gröna och framtidsoptimistiska högerpolitiker som förespråkar en annan stadsutveckling än ökad bilism.

Om Moderaterna är rädda för att Göteborg ska bli för kontinentalt, låt oss då snegla på de gröna stadsomvandlingarna i Oslo och Köpenhamn!

Magnusson hävdar att det är orealistiskt att planera Göteborg mer utifrån de gående och cyklandes behov, som om detta enbart skulle vara relevant för kontinentala städer. Göteborg är grått i november och då behöver året-runt-lösningen vara billiga parkeringar, breda körbanor och höga hastigheter menar han. Men om Moderaterna är rädda för att Göteborg ska bli för kontinentalt, låt oss då snegla på de gröna stadsomvandlingarna i Oslo och Köpenhamn!

Felaktig uppfattning

Magnussons syn på näringslivet bygger på en felaktig uppfattning om att företag alltid prioriterar bilens framkomlighet högst.. I själva verket är det Magnussons politik som har en hel del att förklara. Den bostadsutvecklare som vill bygga bostäder tvingas med Moderaternas politik nu anlägga kostsamma underjordiska garage oavsett om de efterfrågas eller inte. Den fastighetsägare som ansöker om bygglov för ytterligare en våning behöver först bygga fasaden i en stil som tilltalar Magnusson, nu senast med uttalade krav på 1910-talsklassicism för NK-huset. Och den startup som vill erbjuda innovativa mobilitetslösningar kan räkna med att bli utkonkurrerade av Magnussons subventionerade parkeringspriser från kommunala P-bolaget som har en monopolställning.

ANNONS

När Hampus Magnussons vädjar till folket att öppna sina gator och torg och ge en fristad för en ständigt växande biltrafik, är det med ett löfte om framtidens lösning. Men den politiken har prövats sedan 60-talet. Nu är det läge för oss politiker att i stället öppna ögonen och inse att det både finns en opinion för förändring och andra, såväl kontinentala som nordiska, städer som lyckats.

Emmyly Bönfors (C), kommunalråd

ANNONS