Regeringen väljer flyget framför folket

Trots att folkviljan och vetenskapen talar för att minska flygutsläppen, väljer Sveriges regering och SD att avskaffa flygskatten. Det är att aktivt öka utsläppen och sponsra en bransch som redan är lågt beskattad. Det är en allvarlig och stor felprioritering under vår tid av brinnande klimatkris och ökad ekonomisk ojämlikhet, skriver två företrädare för Oxfam.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Flyget är en av de största utsläppsbovarna, sett till hur liten del av jordens befolkning som flyger. Flygindustrin är en extra tydlig illustration av hur ojämlikt världens resurser är fördelade. 80 procent av världens befolkning har aldrig suttit i ett flygplan. I Sverige gör vi i snitt 1,4 utlandsflygresa per person och år. Våra samlade flygutsläpp är de sjunde högsta i världen. Samtidigt flyger långt ifrån alla svenskar lika mycket. Höginkomsttagare och boende i storstadsregioner står för majoriteten av flygutsläppen.

Tidöpartierna motiverar felaktigt att avskaffandet av flygskatten är till för att förbättra tillgängligheten i landet och gynna alla medborgare men de som kommer att gynnas mest är flygbolagen och de rikaste i storstäder som redan har resurser. Det konstaterar regeringen själv i sin promemoria om flygskatten. Dessutom bedömer regeringen att en lägre flygskatt, eller i detta fall till och med borttagen, har en mycket begränsad effekt på den ekonomiska jämlikheten. Att ta bort skatten är helt enkelt skadlig och orättvis symbolpolitik som blir på bekostnad av de som behöver stöd från skattemedel och reformer som faktiskt stärker jämlikheten oavsett vad en bor i Sverige eller världen.

ANNONS

Orsaka mer utsläpp

Regeringen har även själva bekräftat att flygskatten har minskat flygets klimatpåverkan i linje med Sveriges miljömål och att en sänkt flygskatt skulle orsaka mer utsläpp. De väljer ändå att ta bort flygskatten och skada klimatet ytterligare. Sverige riskerar att missa både nationella klimatmål och de mål som vi är bundna till av EU. Det är ansvarslöst.

Nuvarande färdplan för fossilfritt flyg innebär att 30 procent av flygbränslet fortfarande är fossilt år 2050, fem år efter Sveriges mål på netto noll utsläpp. Forskare vid KTH och Chalmers menar att om vi ska nå klimatmålen behöver flygandet i rika länder halveras jämfört med innan pandemin. Regeringen uppmanar i stället svenska befolkningen till mer flygande och låser därmed in Sverige i en ohållbar framtid.

Flygresandet har minskat från och till svenska flygplatser jämfört med när flygandet toppade 2017. Tågresandet har tagit en större andel av resandet, vilket visar att fler aktivt väljer bort flyget. Det faktumet, kombinerat med att svenska folket i flera undersökningar uttrycker att de vill se en mer effektiv klimatpolitik, gör det verklighetsfrånvänt att Tidöpartierna avskaffar flygskatten.

Samtidigt slås globala värmerekord varje månad, extremväder förstör människoliv och naturresurser går förlorade för alltid

Oxfam förväntar sig att flygskatten återinförs, görs progressiv och att den satsning som regeringen meddelande om på 200 miljarder för infrastruktur går till gröna transportslag. Vår regering bryter mot klimatlagen, skadar Sveriges rykte och sviker svenska folket. Samtidigt slås globala värmerekord varje månad, extremväder förstör människoliv och naturresurser går förlorade för alltid. De enda som går plus är flygbolagen.

ANNONS

Rosaline Marbinah, policychef Oxfam Sverige

Astrid Nilsson Lewis, klimatresearcher, Oxfam Sverige

ANNONS