Nu besöker mitt barn lektionerna, men förstår egentligen ingenting eftersom svenskan inte är tillräckligt bra. Lärarna förklarar inte läromedlet för barnet vare sig före eller efter lektionen, skriver debattörerna.
Nu besöker mitt barn lektionerna, men förstår egentligen ingenting eftersom svenskan inte är tillräckligt bra. Lärarna förklarar inte läromedlet för barnet vare sig före eller efter lektionen, skriver debattörerna. Bild: Henrik Montgomery/TT

Rektorer begår lagbrott när de nekar ukrainska barn språkstöd

Ukrainska barn får inte den nödvändiga studiehandledning på ukrainska som de har rätt till och som de behöver för att klara skolan här i Sverige. Rektorer som inte ser till att det här stödet finns både bryter mot lagen och diskriminerar ukrainska barn, skriver Svitlana Norets, Lilya Sambuk och Cherkashyn Kostiantyn, föräldrar.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Sedan krigets början har Sverige tagit emot cirka 38 000 flyktingar från Ukraina, varav över 14 000 är barn. Utbildningssystemet hade relevant erfarenhet och var redo att möta den nya utmaningen. I flera kommuner kring Göteborg som Orust, Mölndal, Uddevalla, Lerum och Kungsbacka har ukrainska barn i enlighet med lagen kartlagts och fått extra stöd av en studiehandledare på ukrainska.

Men det uppstod problem i Göteborg. Många skolrektorer avslår föräldrars ansökan om möjligheten för barnen att få stöd på sitt modersmål.

Förstår ingenting

Jag, Svitlana Norets från Odessa, är mamma till ett barn som börjat årskurs 6. Vi anlände till Sverige med andra flyktingar i mars, nästan direkt efter att kriget började. Vi blev väldigt bra behandlade, mina barn var inskrivna i skolan och jag var bara glad. Tills läsåret började. Nu besöker mitt barn lektionerna, men förstår egentligen ingenting eftersom svenskan inte är tillräckligt bra.

ANNONS

Lärarna förklarar inte läromedlet för barnet vare sig före eller efter lektionen. Jag försökte kontakta rektorn men rektorn sa att för att anställa en studiehandledare bör det finnas minst fem elever från Ukraina i skolan. Men det stämmer inte. Det krävs visserligen närvaro av minst fem elever för att anlita lärare i modersmål som ett ämne, men detsamma gäller inte för att erbjuda studiehandledning. Det står i skolförordningens femte kapitel (10 §). Därmed motiverar rektorn avslaget om studiehandledning med ett felaktigt skäl, hen bryter mot lagen och barnens rättigheter.

Jag, Lilya Sambuk är också mamma och mitt barn går i en klass där alla elever från andra länder får regelbundet studiehandledning, men inte ukrainare

Vissa fall visar på illa dold diskriminering. Jag, Lilya Sambuk är också mamma och mitt barn går i en klass där alla elever från andra länder får regelbundet studiehandledning, men inte ukrainare. Rektorn vägrar hjälpa på grund av påstådd brist på studiehandledare i Göteborg. Men det här är inte sant. Efter krigets början organiserade Stenungsunds kommun snabbt en utbildning för ukrainska studiehandledare i samarbete med Göteborgsregionen. Flera av deltagarna bor i Göteborg och är tillgängliga för deltidsjobb. Och information om detta kom till nästan alla skolor i Göteborg som tagit emot ukrainska barn.

Fel nivå

Om skolan saknar studiehandledning på modersmål betyder det att barnet vid kartläggningen inte kan visa nivån på sina kunskaper och riskerar att inte bli placerad i rätt undervisningsgrupp. Risken är då stor att barnen kommer till skolan, sitter av tiden och går hem, för att undervisningen är på fel nivå. Det är också är en stress för lärare. Helt plötsligt får de flera elever som inte förstår instruktioner och genomgångar.

ANNONS

På lektionen är det också viktigt med studiehandledning på elevens starkaste språk för att eleverna ska förstå ämnet och få rätt nivå på sin utbildning. Skolverket rekommenderar att eleverna får studiehandledning före, under eller efter lektion.

Skolan ska inte bara vara en plats där barnen fördriver sin tid. Den ska ge kunskaper och social träning för barn och unga. Och om en ukrainsk elev har svårt att kommunicera på lektionerna kommer barnet att känna sig ensam och utsatt också på rasterna. Det hjälper inte tillräckligt med stöd på engelska (som vissa rektorer säger). De allra flesta ukrainska barnen i grundskolan kan inte så bra engelska att de kan studera ämnen på engelska.

Tidig segregation

Segregationen startar osynligt och växer. Och vi märker inte när den har vuxit till ett samhällsproblem. Ni i Sverige har varit med om det här tidigare, med barn som har ursprung i andra länder än Ukraina, hur en tidig segregation i skolan riskerar att leda till utanförskap. Om barnen ska lära sig i skolan behöver de förstå. Därför behöver de studiehandledning på sitt modersmål.

Vi vill inte skuldbelägga rektorerna och lärarna, för ibland handlar det om okunskap och ofta om brist på pengar i skolans budget. Men lagen måste följas, oberoende av vilket land barnet kommer ifrån. Rätten till skolgång garanteras alla barn genom skollagen, oavsett ursprung eller nationalitet.

ANNONS

Och är inte detta vuxnas huvudroll – att ge barn möjlighet att få en likvärdig utbildning, som ett verktyg för fullständig och full integration i samhället?

Svitlana Norets, förälder

Lilya Sambuk, förälder

Cherkashyn Kostiantyn, förälder och studiehandledare

ANNONS