Det finns dock ett riktigt bra alternativ som innebär kraftigt förstärkt konkurrenskraft för Göteborg och besparingar i mångmiljardklassen. ”Stora” Ullevi anno 1958 är en underutnyttjad, vakant och tekniskt uttjänt tillgång i a-läge som kostar mycket pengar i drift och underhåll, skriver debattören.
Det finns dock ett riktigt bra alternativ som innebär kraftigt förstärkt konkurrenskraft för Göteborg och besparingar i mångmiljardklassen. ”Stora” Ullevi anno 1958 är en underutnyttjad, vakant och tekniskt uttjänt tillgång i a-läge som kostar mycket pengar i drift och underhåll, skriver debattören. Bild: Henrik Jansson

Riv Ullevi och bygg en ny topparena som kan locka världsartisterna

En skilsmässa är svår när man fastnat i hjulspår som är destruktiva men på rätt sätt kan ljuset komma tillbaka starkare. Det är nu dags att skiljas från ”stora” Ullevi anno 1958 med alla fina minnen och se framåt, skriver Martin Bergström, affärsutvecklare.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Nu i dagarna kan vi göteborgare ta del av samrådshandling för planprogrammet i evenemangsområdet. Här har kommunfullmäktige beslutat att en av Sveriges mest konkurrenskraftiga hockeyarenor, Scandinavium, skall rivas och ersättas med en ny inomhusarena där Valhallabadet ligger.

Det finns dock ett riktigt bra alternativ som innebär kraftigt förstärkt konkurrenskraft för Göteborg och besparingar i mångmiljardklassen. ”Stora” Ullevi anno 1958 är en underutnyttjad, vakant och tekniskt uttjänt tillgång i a-läge som kostar mycket pengar i drift och underhåll.

Göteborg behöver en egen variant av Tele 2 arena med kapacitet att husera både konserter och evenemang av internationell klass samt fotboll i nordisk toppnivå med storpublik – året om. Med kringfaciliteter i världsklass. Detta konstaterades nyligen av Petter Stordalen i GP och vi är många som instämmer. Denna vision kan verkställas på Ullevitomten, med privat finansiering om man skulle föredra detta.

ANNONS

Svårmotiverat ur hållbarhetsperspektiv

I min profession är jag van att grunda investeringsbeslut som en sammanvägning av kostnad, attraktionskraft och hållbarhet (CAS). Elementen måste vara balanserade i en sammanvägning. Ett nytt Scandinavium skapar en marginellt högre attraktionskraft än nuläget. Scandinavium är en extremt konkurrenskraftig arena för hockey och många andra evenemang. Det är fullsatt nästan varje hemmamatch för Frölunda. Att riva en så pass funktionell arena och ersätta med en marginellt större är svårmotiverat ur en hållbarhetsaspekt.

Industrin fick sin framtid i Torslanda och nu kan vi göra om samma sak i turismens och idrottens tecken. Vi satt alla enade tillsammans i Volvohallen den 25 november 2021 när den avgörande pitchen om batterifabriken drogs för ledningen i Volvo Cars och Northvolt efter ett halvårs förarbete. Ett stycke industrihistoria i Göteborg och ett praktexempel på politisk/privat enighet och samverkan som nu behöver nyttjas i nya sammanhang.

Med den stora pusselbiten på plats vid Ullevitomten kan staden ta ett omtag i evenemangsområdet. En optimerad plan utan ”den stora arenan” planerad vid Valhallabadet innebär en ännu bättre ekonomi och möjlighet till fler centrala bostäder i ett och samma grepp. Planprogrammet och kommande detaljplaner blir lättare och en ökad flexibilitet skapas.

Alla ser hur svårt vi har att mäta oss i den ökande konkurrensen och attrahera storpublik och sponsorer. Ullevi är ekande tom i sommar medan Taylor Swift och Kygo med flera spelar i Oslo, Stockholm och Köpenhamn

Samtidigt kan Göteborg återfå sin konkurrenskraft som fotbollshuvudstad och evenemangsstad i världsklass – året om. En bonus kan bli att man dessutom får möjligheten att bevara och utveckla två objekt med särskilt kulturhistoriskt värde som har ett högt användande – Valhallabadet och Scandinavium. Lägg till risken att Länsstyrelsen i kommande prövningar i detaljplaneskedet kan ha invändningar emot rivning av särskilt kulturhistorisk bebyggelse. Att riva ett Ullevi som nästan inte används är lättare att motivera.

ANNONS

IFK Göteborg och alliansklubbarna huserar i en budgetbetonad Gamla Ullevi som inte ger rätt konkurrensfördelar. Förslaget med en ombyggnad är bra, men inte tillräckligt. Alla ser hur svårt vi har att mäta oss i den ökande konkurrensen och attrahera storpublik och sponsorer. Ullevi är ekande tom i sommar medan Taylor Swift och Kygo med flera spelar i Oslo, Stockholm och Köpenhamn. Gamla Ullevi är snart även underdimensionerad som nationalarena för damfotboll.

Tusentals nya jobb

Framgången i Torslanda startade med ett eget inflytande som fastighetsägare, en genomtänkt vision och ett bra samarbete. Resultatet är tusentals nya jobb i Göteborg. Låt oss ta lärdom av detta fina exempel igen.

Beslut och strategier av detta slag får inte vara föremål för partipolitik som ändras över mandatperioder. Stadsutvecklingsprojekt av denna storlek måste överleva minst två mandatperioder och snart är det val igen. Skattebetalarna vill inte ha ett Skeppsbron till.

Martin Bergström, affärsutvecklare, göteborgare och initiativtagare till batterifabrik och innovationscampus i Torslanda

ANNONS