En förhöjd fordonsskatt under tre år för nya bensin- och dieseldrivna fordon skulle betala motsvarande den bonus som kunderna som köpte en klimatbonusbil skulle få. Men det blev inte så. Bonusutbetalningarna har de senaste åren vida överstigit statens malusintäkter, skriver debattörerna.
En förhöjd fordonsskatt under tre år för nya bensin- och dieseldrivna fordon skulle betala motsvarande den bonus som kunderna som köpte en klimatbonusbil skulle få. Men det blev inte så. Bonusutbetalningarna har de senaste åren vida överstigit statens malusintäkter, skriver debattörerna. Bild: PONTUS LUNDAHL / TT

Skrota skatten på nybilsförsäljning

Det slog ner som en bomb, beskedet från den nya regeringen att klimatbonusen för nya bilar tas bort. När nu bonus slopas borde rimligtvis malus också skrotas. Men den förhöjda fordonsskatten för nya bensin- och dieselbilar bibehålls. Statens utgifter försvinner men inkomsterna blir kvar. Det var inte det som utlovats, skriver Martin Persson och Sven-Olof Gudmundsson.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Regeringen ströp klimatbonusen inköp av nya bilar med låg klimatpåverkan avskaffas, med mycket kort varsel. Privatpersoner som precis har fattat ett stort ekonomiskt beslut om att göra en stor investering står tveksamma till sitt inköp. Och företag som fattat policybeslut om investeringar för att ställa om fordonsflottan under nästa år har fått sina ekonomiska kalkyler omkullkastade.

Bonus malus introducerades som ett kostnadsneutralt system. En förhöjd fordonsskatt under tre år för nya bensin- och dieseldrivna fordon skulle betala motsvarande den bonus som kunderna som köpte en klimatbonusbil skulle få. Men det blev inte så. Bonusutbetalningarna har de senaste åren vida överstigit statens malusintäkter.

ANNONS

Skatten bibehålls

När nu bonus slopas borde rimligtvis malus också skrotas. Men den förhöjda fordonsskatten för nya bensin- och dieselbilar bibehålls. Statens utgifter försvinner men inkomsterna blir kvar. Det var inte vad den nya regeringen lovade i valrörelsen och riskerar att undergräva förtroendet och acceptansen för politiska styrmedel.

Att bonus malus fasas ut är rimligt, men regeringens abrupta strypning av bonusen var mycket oväntad. Tyvärr följer den nya regeringens hantering ett trist mönster. Många justeringar har tidigare genomförts vilket skapat ryckighet på marknaden. Branschen har förutsättningar att leverera hållbar mobilitet men det snabba beslutet gav långsiktigheten återigen en törn.

Vi hade föredragit en strukturerad plan. Det skulle kunnat ske stegvis över mandatperioden och vara helt utfasat år 2026. I dag skiljer inköpspriset mellan 100 000 till 200 000 kronor mellan en ren elbil och dess motsvarighet med förbränningsmotor. Med samma teknikutvecklingstakt som nu, kommer denna prisskillnad jämnas ut runt det årtalet.

Det var inte vad den nya regeringen lovade i valrörelsen och riskerar att undergräva förtroendet och acceptansen för politiska styrmedel

EU:s nya utsläppskrav på lätta och tunga fordon bidrar starkt till teknik- och modellutveckling samt produktion av fordon i större serier vilket sänker priset. Det är ett bättre styrmedel eftersom det harmonierar reglerna och bidrar till stora utsläppsminskningar, på ett helt annat sätt än olika nationella styrmedel.

Vi uppmanar regeringen att, givet att det gick snabbt att ta bort klimatbonusen, även skrota den förhöjda fordonsskatten. Gärna imorgon.

ANNONS

Martin Persson, ordförande MRF, Motorbranschens riksförbund

Sven-Olof Gudmundsson, ordförande MAF, Transportföretagen Motor

ANNONS