Skyll inte skolans misslyckande på föräldrarna

För mig är det självklart att det ligger på skolans ansvar att eleverna kan ta till sig undervisning, utvecklas och bli hungriga på att lära sig mer. Tyvärr verkar skolan gå mot att mer och mer outsourca skolarbetet med schemalagda läxor där barnen får lära sig själva efter bästa förmåga, skriver Roger Hedlund, pappa.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Replik

9/2 Föräldrar måste se sitt eget ansvar när barnen inte uppför sig

Vid en första anblick så låter Tina Westbergs artikel rimlig men vid en djupare eftertanke liknar den mer ett försvarstal eller en friskrivning av skolans ansvar. Självklart har föräldrar ett fostringsansvar och skall lägga grunden till att barnen har förutsättningar att klara skolan och visar respekt för sin omgivning. Det friskriver dock inte skolan från att även den har ett ansvar att hjälpa eleverna att visa respekt och se till att eleverna hänger med i undervisningen.

I dagens skola är undervisningen ofta ”öppen” med uppgifter där eleverna själva skall välja ut vad som skall göras och hur man skall genomföra uppgiften. Många elever är inte mogna för detta och blir vilsna, tappar motivationen och halkar efter. Resultatet blir lätt att de försöker hävda sig på ett annat sätt som till exempel mobbing, bristande respekt och samspel.

ANNONS

Ekar tomt

Trots att många föräldrar ser sina barns svårigheter och förtvivlat ropar på hjälp så ekar det tomt från samhällets sida. Elevhälsoteamen saknar, trots alla fina titlar, ofta kompetens att verkligen hjälpa elever som hamnat vid sidan av och pratar hellre om elever än med elever som mår dåligt.

Det verkar inte heller ligga inom socialtjänstens kompetens att stötta föräldrar till barn med dålig psykisk hälsa och samhällets övriga aktörer som UPH och BUP verkar mest vilja bolla ärenden till någon annan.

För mig är det självklart att det ligger på skolans ansvar att eleverna kan ta till sig undervisning, utvecklas och bli hungriga på att lära sig mer. Skolan måste börja tänka på mottagaren och gå igenom ämnen på ett sätt så att eleverna kan tillgodogöra sig undervisningen och verkligen förstår vad som lärs ut. Det räcker inte med att slentrianmässigt gå igenom ett ämne och tänka att nu har jag gjort mitt. Tyvärr verkar skolan gå mot att mer och mer outsourca skolarbetet med schemalagda läxor där barnen får lära sig själva efter bästa förmåga.

Är det verkligen för höga förväntningar att legitimerade lärare faktisk skall se till att våra barn kan tillgodogöra sig utbildningen som ges i skolan

I Sverige råder i teorin skolplikt. Är tanken med skolplikt att barnen skall förvaras medan föräldrarna går till jobbet eller är tanken att barnen skall få en gedigen utbildning. Är det verkligen för höga förväntningar att legitimerade lärare faktisk skall se till att våra barn kan tillgodogöra sig utbildningen som ges i skolan.

ANNONS

Roger Hedlund, tvåbarnspappa i Göteborg

ANNONS