Det är klarlagt att välfungerande skolbibliotek med fackutbildade bibliotekarier har en positiv inverkan på elevers resultat, läsförmåga och prestation, skriver debattörerna.
Det är klarlagt att välfungerande skolbibliotek med fackutbildade bibliotekarier har en positiv inverkan på elevers resultat, läsförmåga och prestation, skriver debattörerna. Bild: Claudio Bresciani / TT

Stärkta skolbibliotek kräver stora satsningar på att utbilda bibliotekarier

Äntligen kom den: regeringens lagrådsremiss som ska stärka elevers rätt till skolbibliotek. Vi som utbildar blivande bibliotekarier gläds över remissen som i linje med forskning visar skolbibliotekets och skolbibliotekariers betydelse för elevers lärande. Samtidigt konstaterar vi att en lagändring också måste följas av riktade satsningar på landets bibliotekarieutbildningar för att förverkligas, skriver 16 biblioteksforskare.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Enligt lagrådsremissen ska skolbibliotek bemannas, och detta av personal som i första hand har examen i biblioteks- och informationsvetenskap. Frågan om bemanning har dragits i långbänk och är fortfarande glödhet, vilket Timbros mediala utspel för en kort tid sedan och den efterföljande debatten tydligt visar. Timbro ifrågasatte på oklara grunder om skolbibliotek överhuvudtaget har någon effekt på barns lärande och beskrev satsningar på bemannade skolbibliotek som känslostyrda.

Vi som utbildar blivande bibliotekarier förbluffas över okunskapen om skolbibliotekariers betydelse. I över 30 år har den internationella forskningen ägnat sig åt School library impact studies. Det är klarlagt att välfungerande skolbibliotek med fackutbildade bibliotekarier har en positiv inverkan på elevers resultat, läsförmåga och prestation.

ANNONS

Komplexa samhällsfenomen

En evidensöversikt som sammanställdes 2023 av brittiska National Literacy Trust redogör för detta. Ändå efterfrågas mer evidens och tydliga orsakssamband. Den studie från 2013 som kritikerna lyfter fram bemötte vi redan för över 10 år sedan i en debattartikel. Enkla och mätbara samband kan sällan fastställas i frågor som rör komplexa samhällsfenomen i konstant förändring. Framgångsrika skolbibliotek anpassas efter behoven. Det skapar utmaningar för mätbar jämförelse över tid, men omkullkastar inte den samlade forskningen om vikten av bemannade skolbibliotek.

Forskning visar på skolbibliotekariers betydelse för elevers läsförmåga, läslust, ökad lästid och för att bibehålla Sverige som ett läsande land. Dessutom är skolbibliotekarier centrala för andra kunskapsområden. Inte minst har de ett viktigt ansvar för att stödja skolans arbete med medie- och informationskunnighet vilket bland annat poängteras i skolbiblioteksutredningen.

Men för en verksamhet som fått stå i skymundan för stora satsningar är det en blygsam andel i regeringens årsbudget och ett blygsamt tillskott till kommunernas årliga skolutgifter

Digitala plattformar, generativ AI och deepfake innebär enorma utmaningar för det demokratiska samhället. Skolinspektionens rapporter visar hur svårt det är för skolan att hantera dessa frågor. Här spelar fackutbildade skolbibliotekarier en viktig roll. Därför är det glädjande att regeringen bygger förslagen i lagrådsremissen på ett flertal rapporter som pekar på att tillgången till en skolbibliotekarie är en viktig förutsättning för elevernas läsförmåga och informationskompetens.

Det kan låta mycket att satsa 430 miljoner årligen för att alla elever ska få tillgång till skolbibliotek som är bemannade med fackutbildade skolbibliotekarier. Men för en verksamhet som fått stå i skymundan för stora satsningar är det en blygsam andel i regeringens årsbudget och ett blygsamt tillskott till kommunernas årliga skolutgifter. Det föreslagna stödet är en investering för demokratisk AI-utveckling, kreativitet och innovation, och för samhällets motståndskraft mot skadlig informationspåverkan.

ANNONS

Avsevärt billigare

Att investera i skolbibliotek bemannade av skolbibliotekarier utbildade i biblioteks- och informationsvetenskap är avsevärt billigare än att ta itu med de problem som kommer att uppstå om vi fortsätter att välja bort barnens rätt till läs- och informationskunnighet, läsning och bildning.

Även om kritiker mot bemannade skolbibliotek brister i förståelsen av skolbibliotekariers betydelse för elevers lärande har de rätt i att frågan om bemanning är problematisk. Dock av andra skäl än de framhåller.

Precis som lagrådsremissen konstaterar råder det nämligen brist på utbildade bibliotekarier. Om skolbibliotek ska bemannas med personer med biblioteks- och informationsvetenskaplig examen, vilket är nödvändigt för att uppnå lagens syfte och för att skolbibliotek ska ha den avsedda funktionen, krävs det reella och riktade tillskott till bibliotekarieutbildningarna så att fler utbildningsplatser kan erbjudas.

Vi tar med glädje oss an uppdraget att utbilda fler blivande skolbibliotekarier som i sin tur kan bidra till barn och ungas rätt till läs- och informationskunnighet, läslust, språk och bildning. Då behövs också riktade och statliga satsningar till bibliotekarieutbildningarna!

Sara Ahlryd, lektor i biblioteks- och informationsvetenskap, Linnéuniversitetet

Cecilia Andersson, lektor i biblioteks- och informationsvetenskap, Lunds universitet

Hanna Carlsson, docent i biblioteks- och informationsvetenskap, Linnéuniversitetet

Ulrika Centerwall, lektor i biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås

ANNONS

Lisa Engström, lektor i biblioteks- och informationsvetenskap, Lunds universitet

Jutta Haider, professor i biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås

Fredrik Hanell, lektor i biblioteks- och informationsvetenskap, Linnéuniversitetet

Åse Hedemark, docent i biblioteks- och informationsvetenskap, Uppsala universitet

Sara Kärrholm, lektor i förlags- och bokmarknadskunskap, Lunds universitet

Anna Lundh, docent i biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås

Johanna Rivano Eckerdal, docent i biblioteks- och informationsvetenskap, Lunds universitet

Kerstin Rydbeck, professor i biblioteks- och informationsvetenskap, Uppsala universitet

Ingrid Schild, lektor vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet

Pamela Schultz Nybacka, docent i biblioteks- och informationsvetenskap, Södertörns högskola

Olof Sundin, professor i biblioteks- och informationsvetenskap, Lunds universitet

Åsa Söderlind, lektor i biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås

ANNONS