32 procent av de globala vd:arna uppger att de har implementerat generativ AI under det senaste året. Motsvarande siffra i Sverige är så låg som 18 procent, skriver debattören.
32 procent av de globala vd:arna uppger att de har implementerat generativ AI under det senaste året. Motsvarande siffra i Sverige är så låg som 18 procent, skriver debattören.

Svensk konkurrenskraft kräver ny syn på ledarskap

Var femte svensk medarbetare saknar förtroende för chefernas förmåga att driva förändring. Dessutom halkar svenska organisationer efter inom AI-området. Det här är två oroväckande slutsatser från våra undersökningar och för att vända utvecklingen behövs nu en ny syn på ledarskap inom näringslivet, skriver Lisa Haglund, managementkonsult på PwC.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Våra senaste globala vd- och medarbetarundersökningar visar att kraven på förändring är högre än någonsin. Hela 38 procent av de svenska företagsledarna tror inte att deras verksamhet kommer att vara framgångsrik om tio år med nuvarande inriktning.

Samtidigt har många organisationer upplevt en hög omställningstakt under de senaste åren med en ökad förändringströtthet som följd. Hälften av medarbetarna känner att det är för mycket nytt som händer på kort tid och 39 procent saknar förståelse för förändringarna. 68 procent av de globala respondenterna anser att deras seniora chefer har kompetens och specialistkunskap för att driva förändring. Motsvarande siffra i Sverige är 59 procent. Tyvärr visar resultaten på brister i många svenska organisationer, där omställningens potential inte har kunnat nyttjas fullt ut på grund av bristande ledarskap.

ANNONS

Undersökningen visar även att svenska medarbetare har en betydligt lägre tilltro till sina chefer än det globala snittet.

Undersökningen visar även att svenska medarbetare har en betydligt lägre tilltro till sina chefer än det globala snittet. En av fyra upplever att ledarna inte är genuint intresserade av medarbetarnas välmående, eller bryr sig om att lyssna på och ta till sig av deras åsikter. Lika många upplever att chefernas kommunikation och budskap inte är tydliga och transparenta.

32 procent av de globala vd:arna uppger att de har implementerat generativ AI under det senaste året. Motsvarande siffra i Sverige är så låg som 18 procent. 27 procent av de svenska medarbetarna använder generativ AI på jobbet minst en gång i månaden, vilket kan jämföras med 36 procent globalt.

Innovativt ledarskap

Kombinationen av de här signalerna är oroande. För att säkerställa ett starkt näringsliv behövs innovations- och omställningsförmåga, och teknologi som kan avlasta medarbetarna och skapa värde för kunderna. Nu krävs en ny sorts ledarskap. PwC lanserade tidigare i år ramverket Transformativt Ledarskap, med fem delar som kan guida chefer att leda rätt i en miljö av konstanta förändringar:

1. Begripliggör omvärlden: Ledare måste förstå hur förändringar påverkar deras verksamheter, och de behöver ta in nya perspektiv genom att engagera och vara lyhörda för erfarenheter och idéer. Nästa steg handlar om att förmedla visionen och skapa engagemang.

ANNONS

2. Sätta radikala ambitioner: För att lösa stora utmaningar som klimatkrisen och resursbrist krävs att ledare vågar utmana rådande praxis. Ledare måste identifiera och åta sig att lösa samhällsproblem, och även vara redo att förändra organisationen i grunden.

3. Uppnå utlovade resultat: Ledare måste engagera sig personligen för att uppnå utlovade ambitioner. Det krävs mod att fatta radikala beslut och ändra system så att organisationen kan utvecklas i rätt riktning. Som ledare måste du också hantera de konsekvenser som kan uppstå i arbetet och visa att du tar ansvar.

4. Agera katalysator: För att skapa rätt lösningar måste ledare bygga nätverk och skapa forum och sammanhang där människor med olika insikter och perspektiv kan mötas och arbeta tillsammans.

5. Driva motorerna: Ledare behöver skapa engagemang bland medarbetare och få dem att växa och utvecklas i takt med de förändringar som sker. De måste visa att de bryr sig om medarbetarna, och att ledningen arbetar tillsammans som ett lag.

Behovet av omställning har aldrig varit så stort som nu, och teknikutvecklingen är en viktig del av den förändring som pågår. Fler svenska företag måste våga tänka nytt. Det handlar dels om användning av teknik som AI, dels om fokus på förändringsarbete i det dagliga ledarskapet. Utan insatser riskerar svenskt näringsliv att halka efter när världen ställer om.

ANNONS

Lisa Haglund, managementkonsult på PwC, specialiserad inom medarbetarskap, organisationsutveckling och förändringsledning

ANNONS