När möjligheten att parkera på Avenyn för 2 kronor timmen togs bort, slog det moderata kommunalrådet Hampus Magnusson fast att det handlade om vänsterpolitik och ett hat mot bilism, skriver debattören.
När möjligheten att parkera på Avenyn för 2 kronor timmen togs bort, slog det moderata kommunalrådet Hampus Magnusson fast att det handlade om vänsterpolitik och ett hat mot bilism, skriver debattören. Bild: Olof Ohlsson

Ta av skygglapparna och inse att stadsbilismen måste minska, M

Det pågår en grön och frihetlig revolution på gator runtom i Europa. Med brett folkligt stöd sker en totalomvandling av trafiken i städer som Paris, Barcelona, Milano och München. I Göteborg har motståndet mot minskad bilism varit kompakt på högersidan. Göteborgsmoderaternas svar på cykelsatsningar och sommartorg har länge varit att reflexmässigt anklaga folk för ”bilfientlighet”, skriver Emmyly Bönfors (C).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Bilens självklara plats som dominerande i staden omvärderas i europeiska städer. P-platser omvandlas till parker och uteserveringar. Bilkörfält ersätts av cykel- och busstrafik. Tydligast är Paris där många OS-besökare vittnat om en oigenkännlig stad med mindre buller, luftföroreningar och bilköer.

Även om mycket positivt sker i Göteborg, såsom de bilfria sommartorgen, har motsvarande utveckling inte tagit fart. Kommunala cykelsatsningar släpar efter och finansiering saknas för kollektivtrafikplanen Målbild koll 2035. Förra årets resvaneundersökning bekräftade en negativ spiral där bilåkandet ökade och cyklingen minskade.

Levande platser

Centerpartiet har det senaste året prioriterat att försöka vända den utvecklingen. Vi har därför varit pådrivande i arbetet för att öka cykel- och kollektivtrafik och få fler levande platser. Vi har påbörjat en större reform av stadens parkeringspolitik. Fram till nu har utgångspunkten varit hög offentlig subventionering av besöksparkeringar och att hyresgäster utan bil tvingats betala för nybyggda och kostsamma p-platser. Viktigast är att göra staden mer cykelvänlig för barn och då behöver bilarna ge plats för nya cykelvägar.

ANNONS

I Göteborg har motståndet mot minskad bilism varit kompakt på högersidan. Göteborgsmoderaternas svar på cykelsatsningar och sommartorg har länge varit att reflexmässigt anklaga folk för ”bilfientlighet”. När möjligheten att parkera på Avenyn för 2 kronor timmen togs bort, slog det moderata kommunalrådet Hampus Magnusson fast att det handlade om vänsterpolitik och ett hat mot bilism. I sin iver att försöka stoppa de populära sommartorgen och cykelsatsningar och i alla lägen värna p-platser framstår partiet närmast som en medborgarrättsrörelse för stadsjeepar.

Attraktiva miljöer där vuxna och barn vill vistas är en förutsättning för handel, turism och kompetensförsörjning

Men att erkänna målkonflikter mellan bilars utrymme i staden och andra frihetliga värden såsom barn och ungas rörlighet, ren luft och attraktiva stadsmiljöer är varken vänster eller bilfientligt. Huruvida gatorna ska upptas av cyklande skolbarn eller långtidsparkerade bilar är vägval som både vänster- och högerpolitiker oundvikligen ställs inför. Ibland är det motiverat med p-platser, andra gånger behövs i stället nya säkra cykelvägar. Utrymmet i en stad är både begränsat och eftertraktat, därför behövs pragmatism. Även om motståndet lokalt står fast, håller någonting på att hända inom borgerligheten.

”Staden är för mycket gjord för bilar.” Citatet kommer varken från en grön politiker eller hipster i Majorna, utan från statsminister Ulf Kristersson. Hans tidigare statssekreterare och numera Timbros vd PM Nilsson driver en tydlig linje om att minskad bilism i staden är näringslivsvänligt och ger ökad tillväxt och fastighetsvärden. ”Täta städer med gångavstånd och effektiv kollektivtrafik lockar till sig företag, kapital och arbetskraft och skapar ett roligt och vitalt näringsliv. Folk vill inte arbeta i ett kontor på en parkeringsplats utmed en motorväg då en sådan miljö är tråkig.”, slår den tidigare statssekreteraren fast.

ANNONS

Uppenbart ointresse

I Stockholm har Moderaterna insett att det behövs en pragmatisk och inte ideologisk inställning till bilar. Borgarrådet Christofer Fjellner vill se bilfria platser, förbjuda bilar på populära Rörstrandsgatan året om och utöka antalet miljözoner klass 2. I Göteborg lyser motsvarande reformagendan med sin frånvaro. Ett ointresse som blev uppenbart när Moderaterna valde att helt stå utanför stadens styrgrupp för miljö- och klimat.

Moderata kärnvärden sedan Gösta Bohmans tid har varit att stå upp för den lilla människan i samhället. Det är borgerliga värden som Moderaterna och Centerpartiet delar. Problemet är att den lilla människan inte bara är mellanchefen som får enklare livspussel av att komma fram snabbt i SUV:en till arbetet och charkdisken. Den lilla människan är också flickan eller pojken som tar sina första vinglande cykeltramp till förskolan eller fotbollsträningen, krögaren som kan bygga ut sin uteservering eller entreprenören som utvecklar nya tjänster för delad mobilitet. Näringslivets behov fångas inte enbart upp av ett stort utbud billiga p-platser. Attraktiva miljöer där vuxna och barn vill vistas är en förutsättning för handel, turism och kompetensförsörjning.

Ta en kaffe med PM

Det är hög tid för Moderaterna att släppa de ideologiska skygglapparna och blicka utåt. Ta en kaffe med marknadsliberala Timbros vd, kanske på bilfria Grönsakstorget? Moderaterna behövs för att värna borgerliga värden som innovation och näringslivsperspektiv i Göteborgs pågående stadsomvandling. Och staden behöver en bred uppslutning av partier som står upp för schysta livsmiljöer för göteborgarna.

ANNONS

Emmyly Bönfors (C), kommunalråd

ANNONS