Enligt Trafikverkets bedömning kommer ytterligare 150 miljarder kronor till vägar och järnvägar fram till 2037 behövas för att täcka nödvändigt underhåll och redan beslutade investeringar. Tidöpartierna i regeringen har sedan den tillträtt gjort mycket lite för att utveckla eller ens upprätthålla infrastrukturen för svenska tåg och järnvägar, skriver debattörerna.
Enligt Trafikverkets bedömning kommer ytterligare 150 miljarder kronor till vägar och järnvägar fram till 2037 behövas för att täcka nödvändigt underhåll och redan beslutade investeringar. Tidöpartierna i regeringen har sedan den tillträtt gjort mycket lite för att utveckla eller ens upprätthålla infrastrukturen för svenska tåg och järnvägar, skriver debattörerna. Bild: Henrik Montgomery/TT

Tar vi bort nattågen norrut tvingar vi människor att ta flyget i stället

Trots massiva protester mot nedläggningen av nattågen mellan Göteborg och Umeå så vägrar regeringen göra något för att rädda dem. När nattåg slutar gå kommer resenärerna att välja mindre miljövänliga färdsätt, vilket är något vi måste göra allt för att undvika, skriver fyra centerpartister.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

I måndags den 19 augusti meddelade SJ att de under vintern och våren kommer dra tillbaka sträckorna med nattåg mellan Göteborg – Duved och Göteborg - Umeå. Anledningen är de höga kostnaderna enligt SJ, trots att tågen har god beläggningsgrad. Detta har lett till stora protester på sociala medier och på bara några dagar har över 45 000 underskrifter samlats in för att behålla nattågen.

Nattåget är det smidigaste sättet för affärsresande och stärker möjligheten till kompetensförsörjning för företagen i länen, men det är även viktigt för privata resor. Inställda sträckor med nattåg kan styra resenärerna mot att ta mer klimatovänliga alternativ. Nattågen från Stockholm till övre Norrland har sedan lång tid tillbaka upphandlats av staten, genom Trafikverket. Detsamma gäller nattåget mellan Stockholm och Duved där Trafikverket tog över ansvaret från 2018. Medan nattågen från Göteborg helt skötts av SJ och att de nu menar att kostnaderna för att fortsätta köra sträckorna är alltför höga, samt att de har andra högre prioriterade sträckor.

ANNONS

Staten tar ansvar

Centerpartiet vill se ett Sverigelyft där staten tar ansvar för den eftersatta infrastrukturen och ser till potthålen i vägarna försvinner och att tågen går i tid. Enligt Trafikverkets bedömning kommer ytterligare 150 miljarder kronor till vägar och järnvägar fram till 2037 behövas för att täcka nödvändigt underhåll och redan beslutade investeringar. Tidöpartierna i regeringen har sedan den tillträtt gjort mycket lite för att utveckla eller ens upprätthålla infrastrukturen för svenska tåg och järnvägar.

Ansvarig minister Andreas Carlson (KD) har i en skriftlig kommentar till P4 Västerbotten uttalat sig att regeringen inte kommer göra något för att rädda nattågen, trots att det är budgettider och att regeringen inom några månader ska presentera en infrastrukturproposition. Enligt beräkningar från SJ menar de att nattåg mellan Göteborg och Duved skulle ha en ungefärlig kostnad på 20 miljoner kronor årligen, vilket i sammanhanget är en relativt liten summa för det värde nattågen tillför till samhället.

Regeringen står handfallna inför problematiken trots att lösningarna är enkla

SJ:s besked i måndags riskerar att bli en nedmontering av svenska nattåg som kommer att hota rörligheten mellan olika landsdelar, turismen och lokalsamhällena. Regeringen står handfallna inför problematiken trots att lösningarna är enkla. Centerpartiet kräver att regeringen tar ansvar för att Trafikverket ska upphandla alla nattåg samt att regeringen måste skjuta till medel som behövs för att bibehålla nattågen från Göteborg. Centerpartiet kommer arbeta hårt för att alla nattåg håller en god standard med faciliteter som fungerar och utifrån de behov som finns.

ANNONS

Ulrika Heie – ordförande för riksdagens Trafikutskott och infrastrukturpolitisk talesperson Centerpartiet

Emmyly Bönfors – Centerpartistiskt kommunalråd Göteborg

Effie Kourlos – Centerpartistiskt kommunalråd Östersund

Mattias Larsson – Gruppledare Centerpartiet Umeå

ANNONS