Turismnäringen kan vara vägen ur krisen

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

På frågan om lågkonjunkturen har påverkat deras turistresevanor i Sverige svarar hela 92 procent av tusen tillfrågade i en dagsfärsk undersökning att konjunkturen inte påverkat vanorna alls. Endast fyra procent av de svarande uppger att de kommer att resa mindre i Sverige på grund av krisen. Resultatet är anmärkningsvärt då nyheterna domineras av nattsvarta rubriker om dåliga tider, varsel och uppsägningar. Trots oron så verkar Svensson hellre dra ned på annat än att behöva ändra sina semesterplaner i landet.

Stor omsättning

När varsel och uppsägningar drabbar landet så debatteras olika förslag och krispaket som ska rädda industrin i landet. Det är nödvändiga diskussioner. En viktig näring som på sikt har större tillväxtpotential än många av de gamla tunga basindustrierna, det är turismen.

ANNONS

Turismnäringen omsatte 244 miljarder kronor och sysselsatte 159 tusen heltidsverken under 2008, arbeten i såväl glesbygd som storstad.

En svensk semesterfirare spenderar i snitt 410 kr per dygn i Sverige. En utländsk semesterfirare spenderar mer eftersom denne oftare går ut och äter på restaurang, bor på hotell och shoppar mer än den svenske besökaren.

Trots att turismnäringen har stor betydelse för Sveriges ekonomi behandlas turismen minst sagt styvmoderligt, eller inte alls, när det kommer till näringspolitiska insatser under lågkonjunkturen.

Vi efterfrågar inte några miljardbelopp i krispaket eller reformer där insatsen inte betalas åter; vad vi främst vill är att få ett större utrymme i regeringens och riksdagens politik för fler arbeten och tillväxt. Svenskarna visar sig vara mindre konjunkturkänsliga än vad vi tidigare trott när det gäller turistande i Sverige, den stora utmaningen är att få fler utländska besökare att komma hit.

För att låta oss i turismnäringen hjälpa Sverige att skapa fler arbeten och ökade intäkter genom att välkomna fler utländska turister finns det två områden som regeringen bör prioritera i sina satsningar på turismen; utbyggda kommunikationer och marknads- föring av Sverige.

Logistiken viktig

När varumärket Sverige rankas i jämförelse med andra länder har vi tappat fyra platser från en sjätteplacering 2006 till en tiondeplats i dag. Begreppet Sverige är vagt och okänt som turistdestination i världen, vilket direkt påverkar inflödet av utländska turister till vårt land. I dag marknadsför Sverige sitt land utomlands motsvarande ett värde av 11 kronor per invånare. Vi föreslår en successiv höjning fram till år 2014 då 25 kronor per invånare är en rimlig nivå. Det skulle gynna såväl turismnäring som övrig exportindustri.

ANNONS

Sverige är ett avlångt land och ofta geografiskt svårtillgängligt. Utan bra flygförbindelser, järnvägar och bilvägar spelar det ingen roll hur attraktiva våra turistdestinationer är.

Direktflyg från utlandet till fler svenska orter minskar restiden och miljöbelastande mellanlandningar, samtidigt som fler svenska orter blir attraktiva resmål.

Näringsdepartementet bör i samråd med turismnäringen ta fram ett infrastrukturpaket där de för turismen viktigaste infrastruktursatsningarna kan listas. Ett sådant paket kan hjälpa olika instanser att ta hänsyn till turismens intressen när stora infrastruktursatsningar diskuteras.

För varje hundralapp som en utländsk turist spenderar i Sverige går 45 kronor till staten. Turismnäringen är och kan bli en än viktigare kassako för ett land som vill ta sig igenom en global ekonomisk kris. Men kassakon kan inte bara mjölkas, den behöver också näring.

Vi är övertygade om att väl övervägda satsningar på turismnäringen, med fokus på infrastruktur och marknadsföring, kommer att skapa fler arbeten och ökade skatteintäkter, från norr till söder.

Eva Hedenström

vd föreningen Turism i Sverige,Förtur

ANNONS