Bilindustrins leverantörer har gasen i botten

Försäljnings- och vinstrekorden avlöser varandra på Volvo Cars. Det betyder full fart framåt även för de tusentals företag som jobbar åt biltillverkaren på Hisingen. Vi hälsar på hos tre av dem, alla i Göteborg.

ANNONS
|

Zenuity är företaget som skahjälpa Volvo Cars att nå en av sinakaxigaste visioner: År 2025 ska vartredje ny Volvo – 400 000 bilar –vara självkörande. På Lindholmeni Göteborg ska Zenuity utvecklamjukvaran till dessa framtidensbilar. Och när säkerheten är viktigastav allt, får det inte finnas någrabuggar.Volvo Cars är både delägare ochkund till Zenuity. Och många somjobbar här är före detta volvoiter.

– När vi startade i april 2017 komhälften av personalen från VolvoCars som flyttade nästan halva sinavdelning för aktiv säkerhet till oss,säger Catarina Falkenström (bilden),kommunikationsansvarigpå Zenuity.

ETT HETARE TEKNIKOMRÅDE änsjälvkörande bilar är nog svårt atthitta just nu. Zenuity får ungefär100 kvalificerade sökande på varjeledigt jobb. Och företaget har närmare100 jobbannonser ute.Huvudkontoret ligger i Göteborg,men kontor finns även i München,Detroit, Silicon Valley och – det senastöppnade – i Shanghai i Kina.

ANNONS

– Kina är en marknad vi vill kommaut på rejält, främst med säkerhetensom ju är en viktig aspekt avsjälvkörande bilar. Det finns en storpotential i Kina för att förebygga alladödsolyckor i landet, officiellt runt90 000 per år, inofficiellt 200 000–300 000 döda per år. Men det pratarman inte högt om, säger CatarinaFalkenström.

FRÅN ZENUITYS HUS på Lindholmspiren2 är det bara en kortpromenad till AKQA på Lindholmsallén12. AKQA är en internationellidé- och innovationsbyrå som öppnadekontor i Göteborg 2015, sedanLondonkollegorna hämtat hem detprestigefyllda uppdraget som digitalbyrå åt Volvo Cars. På tre århar man växt från 0 till 65 personer.Men ändå hittills inte gjort såmycket väsen av sig i Göteborg.

– Nej, vi är måna om att inte gåin och skryta på en ny marknad,säger David Wedebrant, affärsutvecklingschefpå AKQA.

För Volvo Cars har AKQA gjort enrad uppmärksammade lanseringar,som kampanjen för nya Volvo V60,”Designed for Generations”, en nostalgiskresa från 50-talet till nutid.AKQA har även varit med och byggtom Volvo Cars bil-konfigurator påwebben från grunden.Byrån har lagt ner mycket omsorgoch resurser på sina lokaler i dengamla maskinhallen M 2 på Lindholmensvarvsområde.

– Ja, det var verkligen ett labourof love. Om vi lovar att levereravärldens bästa kommunikation ochinnovation vill vi att det ska speglasi kontoret, säger David Wedebrant.

ANNONS

AKQA uppmuntrar sina kunderatt komma till dem och arbeta, hållamöten och bjuda in folk. Men detkräver olika säkerhetszoner.

– Vi jobbar ofta med hemligasaker, så en tredjedel av kontoretär öppet för alla, två tredjedelar ärhemliga. Där måste man vara eskorterad,för att inte riskera läckor,säger David Wedebrant.

SÄKERHET ÄR I fokus även för AddSecure, ett säkerhetsföretag somvuxit snabbt på senare år, bland annatgenom fem företagsköp. I daghandlar säkerheten ofta om uppkopplingenmot Internet.

Add Secure har till exempel säkratkommunikationen för Halkvarnaren,en app som larmar Volvo V70-ägare för halka.Förra vintern körde 500 VolvoV70 med Halkvarnaren och kommandevinter ska det bli 1 000 bilar,men antalet som kan ta emot varningarkan uppgå till 10 000 ellerkanske 100 000 bilar.

SNART SKA HALKVARNAREN ocksåbörja varna för fartgupp och hål ivägen och hålla koll på hur batterietmår. Och mer lär det bli. Den OBD-dongel(en adapter som kopplas tillbilens diagnosuttag) som sitter iVolvon kan skicka iväg 2 000 olikavärden.

– Tillämpningen av IoT (Internetof Things) i vardagslivet är så spännande,möjligheterna är oändliga.Att en bil kan varna för halka ochandra faror och sedan sprida det tillmånga bilar i området är otroligt intressantoch något som bilspeditöreroch flottor av tunga fordon bör varaintresserade av, säger Mats Genberg,

Sverigechef på Add Secure.Men här är säkerheten grundläggande.Inga utomstående får kommaåt datan. Det finns en reell riskatt bilar blir hackade.

ANNONS

– Vi har sett hur brottslingar kanta över bilar, och risken ökar när antaletuppkopplade system i bilen blirfler för varje år, säger Mats Genberg.

FAKTA OM FÖRETAGEN

ZENUITY

■■ Grundat: 2017.

■■ Vd: Dennis Nobelius.

■■ Ägare: Autoliv knoppade av sittaffärsområde Electronics i nya bolagetVeoneer, som är hälftenägareihop med Volvo Cars.

■■ Antal anställda: 500 plus 100konsulter.

■■ Omsättning: 48 miljoner kronor.

■■ Resultat: – 535 miljoner kronor.

■■ Gör: mjukvara till system för avanceratförarstöd (ADAS) och självkörandebilar (AD).

■■ Kunder: Volvo Cars, samt Veoneersom både säljer och utvecklar produkternavidare till andra bilföretag.

AKQA

■■ Grundat: 1994.

■■ Grundare och vd: Ajaz Ahmed.

■■ Sverigechef: Ron Peterson.

■■ Ägare: WPP, en av världens störstareklamkoncerner.

■■ Antal anställda: 2 300, varav 70i Sverige.

■■ Global omsättning: 2 900 miljonerkronor.

■■ Varav i Sverige: 56,5 miljonerkronor.

■■ Resultat före skatt: 0 kronor.

■■ Gör: Internationell idé- och innovationsbyråsom designar produkteroch därefter lanserar och marknadsfördem.

■■ Kunder: Nike, Rolls Royce, Netflix,H&M, Google, Delta Airlines, Hermésoch BBC.

■■ Kuriosa: Namnet står för grundarenAjaz Ahmeds initialer, medmellannamn.

ADD SECURE

■■ Grundat: I början på 70-talet somMulticom Security. Heter Add Securesedan 2015.

■■ Vd: Stefan Albertsson.

■■ Ägare: Abry Partners, en amerikanskriskkapitalfond.

■■ Antal anställda: 300.

■■ Preliminär omsättning 2018: 850miljoner kronor.

■■ Resultat: inte offentligt.

■■ Gör: säkrar kritisk kommunikationför övervakade larm och IoT-kommunikation.

■■ Kunder: Trafikverket, Sjöräddningssällskapet,Göteborgs energihamn,Norrköping vatten och avfall,Umeå Energi, Corepixel, Extronicsoch Access Logistics.

ANNONS