I en k-märkt byggnad från 1804 huserar Arket i Göteborg. Tidigare fanns här Zara.
I en k-märkt byggnad från 1804 huserar Arket i Göteborg. Tidigare fanns här Zara. Bild: Bild: ADAM IHSE / EXPONERA

Då öppnar modejättens nya butik i Göteborg

Samtidigt som H&M:s Cheap Monday kommer försvinna från Göteborg vågar modejätten satsa stort på staden. Nu står det klart när Arket slår upp dörrarna.

ANNONS
|

I dagarna meddelade H&M-gruppen att deras varumärke sedan tio år, Cheap Monday, kommer att läggas ner. Märket, som finns hos återförsäljare i Göteborg, har länge sålt trögt. Varumärkets affärsmodell bygger på traditionell grossistverksamhet och har haft stora utmaningar på grund av den pågående digitaliseringen, enligt H&M-gruppen.

Cheap Monday är inte ensamma om att drabbas av omställningen till e-handel, men HM-gruppen vågar ändå satsa stort på fysiska butiker i rikets andra stad. Nyss öppnade Afound i Brunnsparken och i vår kommer Other Stories att öppna på Kungsgatan. Som GP tidigare rapporterat kommer även Arket hit och nu står det också klart att det är nästa vecka, den 7 december, som butiken slår upp dörrarna.

ANNONS

LÄS MER:Klädjätten öppnar butik på Kungsgatan

Den nya butiken ligger i en kulturmärkt trevåningsbyggnad från 1800-talets början på Östra Hamngatan, "i hjärtat av Göteborg" som Arkets managing director Lea Rytz Goldman uttrycker det.

– Det här är vår andra butik i Sverige och efter Stockholm var Göteborg ett naturligt nästa steg. Jag är själv från Göteborg, så den här butiken ligger lite extra nära mitt hjärta, säger hon till GP via mail.

LÄS MER:& Other Stories kommer till Göteborg

Arket kallar sig själva en "modern-day market" där man kan hitta allt från kläder för dam, herr och barn, till produkter för hemmet och ett café.

– Arket lanserades för lite över ett år sedan, under det året har vi expanderat och fått möta våra kunder. Vi är otroligt glada över den respons vi fått, säger Rytz Goldman.

I och med Göteborgsöppningen har Arket 17 butiker runt om i Europa och säljer i 18 länder online. Nästa år ska varumärket lanseras online i Norge.

ANNONS