De får Volvo att leva på natten

Varje dygn byggs nu 50 procent fler lastbilar i Göteborg jämfört med förra våren. Det händer mellan klockan 15.48 på eftermiddagen och 00.42 på natten.

ANNONS
|

- Nu när det andra skiftet är i full gång så bygger vi 90 lastbilar per dygn – 60 på dagen och 30 på kvällen, berättar fabrikschefen Gunnar Brunius innan han visar runt i Volvo Trucks monteringsfabrik längs Hisingsleden väster om Tuve.

- Kvällsskiftet är perfekt! säger Ronja Olsson, en ung tjej som är teamleader, gruppledare, för ett antal montörer.

Denna onsdagskväll monterar hennes team bland annat hjulen på de i övrigt helt färdiga lastbilarna i slutet av "linan", som den flera hundra meter långa monteringsbanan genom fabriken kallas.

Ökar produktionen

- Att jobba kväll passar mig mycket bättre än att jobba dag. Då kan man sova ut på morgonen, säger Ronja Olsson.

ANNONS

Hon har jobbat på Volvo och i Tuvefabriken i ett och ett halvt år, men började i det då enda dagskiftet.

Det var den ökande efterfrågan på lastbilar i Europa förra året som fick Volvo att under hösten dra igång ett andra skift i Tuve.

Prognosen föresommaren var att öka produktionen från 62 lastbilar per dygn till upp till 100. Därför skulle kanske upp till 500 montörer behöva anställas sa fabrikschefen till GP i juni.

400 nyanställda

- Det blev cirka 400 nyanställningar, säger Gunnar Brunius nu i början av januari.

I Tuvefabriken jobbar därför för närvarande totalt cirka 1 700 lastbilsmontörer och 200 tjänstemän. Och varje dygn byggs det alltså cirka 90 lastbilar.

Att dagsskiftet bygger dubbelt så många som kvällsskiftet - 60 i stället för 30 fordon - beror på personalkostnaden.

- Det kostar ju mycket mer att ha personal här på kvällarna, förklarar fabrikschefen Gunnar Brunius.

Ronja Olsson föredrar det nya kvällsskiftet:

- Nu på kvällen är det inte lika mycket folk här, så det blir lite tystare när inte lika många pratar och skriker.

Tuvefabriken som byggdes på 80-talet hade till för några år sedan två parallella "linor" längs vilka lastbilarna växte fram. Från bara några kraftiga rambalkar i ena änden av fabriken till en färdig lastbil i den andra.

ANNONS

Bygger komplexa lastbilar

Men för att ytterligare effektivisera flödet av material och delar – allt från färdiga hytter och motorer ner till skruvar och muttrar – finns numera bara en enda "lina".

Och medan en lastbil växer fram längs denna monteras också alla de eventuella tillval som köparen vill ha på just sitt fordon.

- Ett av våra fokusområden här i Tuve är att bygga lastbilar med hög komplexitet, säger Gunnar Brunius och syftar på att fabriken här i Göteborg kan tillgodose fler önskemål än Volvos två andra europeiska fabriker, de i belgiska Gent och i ryska Kaluga, 20 mil från Moskva.

Får höjd lön var tredje månad

De nyanställda är till att börja med bemanningsanställda, det vill säga att de är anställda av ett annat företag, till exempel Adecco, som sedan i sin tur hyr ut dem till Volvo Trucks.

20-årigeNadim Ferchichi som började i Tuvefabriken i somras, säger:

- I början är det faktiskt bättre betalt som bemanningsanställd än som fastanställd, men det är ju alltid ett osäkrare jobb då.

- Men blir man sedan fastanställd här på Volvo så får man höjd lön var tredje månad i början, så det är bra, säger Nadim Ferchichi.

FAKTA: Tuve-fabriken

  1. Bygger lastbilar som säljs i framförallt fyra länder: Sverige, Norge, Sydkorea och Kina.
  2. Levererar även lastbilar i byggsatser, som sedan monteras ihop på olika ställen runt om i världen.
  3. Står för närvarande för cirka 20 procent av Volvos totala lastbilsproduktion i hela världen och cirka 35 procent av produktionen i Europa.
ANNONS