Ekologiskt är ingen lyx

ANNONS
|

- De senaste månaderna har vi sett att tillväxten minskat. Vi har fortfarande tillväxt men utvecklingskurvan har mattats av, säger Hanna Svensson som driver den ekologiska mataffären Ekostore i Göteborg.

Förra året var den mediala uppmärksamheten kring den ekologiska marknaden stor och många hakade på ekotrenden. Det är framförallt dessa kunder som riskerar att falla bort i en lågkonjunktur, tror Hanna Svensson. Samtidigt spår hon att hållbarhetsperspektivet i konsumtionen är här för att stanna. Redan idag ser många kunder medvetna köp som en självklarhet snarare än lyxkonsumtion.

2007 var ekologiskt och rättvisemärkt frekventa modeord. Hösten 2008 är finanskrisen ett minst sagt bekant begrepp. Frågan är hur det första påverkas av det senare.

ANNONS

- Inom livsmedel har det varit ett stort prispåslag på ekologiska produkter. Den ekologiska marknaden har tidigare växt väldigt kraftigt. Nu kommer tillväxten sannolikt att minska, säger Linda Thunström på Handelns utredningsinstitut (HUI

Sådana tendenser har redan synts. I Storbritannien där ekotrenden blev stor tidigt, redovisar Office for National Statistics (ONS) att säljvolymen för allt från grönsakshandlare och slaktare till stora matvarukedjor fallit med 0,1 procent under juli-september i år, jämfört med samma period förra året. Det är första gången statistiken visar negativa siffror sedan ONS startade sin verksamhet 1986. Den genomsnittliga tillväxten över de två senaste decennierna har varit 2,7 procent.

- Det är svårt att föreställa sig att folk äter mindre, men det är möjligt. Vi vet säkert att folk handlar mindre av ekologiska och rättvisemärkta varor, sa nyligen ekonomen Benjamin Williamson från Centre for Economics and Business Research till brittiska The Telegraph.

Samma tidning rapporterar att tusentals prenumeranter på Organic box - hemlevererade ekologiska grönsaker, sagt upp sitt abonnemang på grund av en skralare hushållsekonomi.

Leverantörerna försvarar sig med att de hemskickade grönsakerna är betydligt billigare än de i mataffärerna där organiska cocktailtomater ibland är fyra gånger dyrare än standardvarianten. Men argumentet tycks inte bita på konsumenterna. Redan i somras hade ekoföretag fått stora bortfall i kundkretsen.

ANNONS

De svenska motsvarigheterna till Organic box, ser inga orosmoln ännu. René Jensen är ansvarig på Årstiderna som levererar ekologiska grönsaker till svenska hem.

- Vad jag tror har konjunkturläget inte påverkat. Vi har växt ganska mycket. Sedan vet jag inte hur mycket vi hade växt annars.

Och John Gerhard, projektutvecklare på Ekolådan, en annan hemleverantör av ekologiska dagligvaror, tror inte att finansoron är orsaken till inbromsningen på den engelska ekomarknaden.

- Det vi ser i England är att den ekologiska marknaden attraherat otroligt många aktörer som jobbat på en snabb tillväxt. Då är sådana tendenser naturliga.

John Gerhard tycker att det under förra året rådde en närmast hysterisk tillväxt på ekomarknaden och att en mer sansad tillväxt kan vara av godo för branschen. Att producera ekologiska råvaror är en tidskrävande process och det tar tid att leva upp till efterfrågan.

ANNONS