IAC i Färgelanda. Här jobbar cirka 600 av företagets anställda i Sverige.
IAC i Färgelanda. Här jobbar cirka 600 av företagets anställda i Sverige. Bild: Lasse Edwartz

IAC ansöker om konkurs – 1400 anställda påverkas

Fordonsföretaget IAC – med huvudkontor i Torslanda – har ansökt om konkurs. 1 400 anställda i Sverige påverkas. I Göteborg ska det röra sig om omkring 600 personer.
– Det är en chock för alla, säger Ivica Stojkovic, huvudskyddsombud på IAC i Färgelanda.

ANNONS
|

De är leverantör till de båda Volvo-bolagen bland annat, IAC i Sverige, som nu ansökt om konkurs vid Göteborgs tingsrätt. Ett minst sagt oväntat besked, enligt Ivica Stojkovic, huvudskyddsombud och fackligt aktiv vid IF Metall-klubben i Färgelanda där omkring 450 personer berörs av beskedet.

– Europaledningen informerade oss under ett krismöte vid åttatiden i morse, och därefter gick alla tillbaka och började jobba på som vanligt, säger han till GP på tisdagen vid 11-tiden.

– Det är en chock för alla.

Har inte fått någon indikation

Ledningen uppgav växande skulder och en svag krona som skälen bakom dagens chockartade besked, enligt Ivica Stojkovic.

ANNONS

– Det är ju redan känt att vi har gått igenom en pandemi som varit tuff och på det har också kronan varit svag vilket har drabbat oss som köper i euro och dollar. Men det har inte funnits någon indikation på det här, det här är en bra fabrik och orderböckerna är desamma som igår och i förrgår, säger han.

IAC är ett dotterbolag i en koncernen International Automotive Components Group North America. I Sverige finns de förutom i Färgelanda och Göteborg även i bland annat Skara, och förser fordonsindustrin med sådant som konsoler, dörrpaneler och stötfångare.

Volvo-bolagen om IAC:s påverkan

AB Volvo i Göteborg får främst instrumentbrädor från IAC.

– Det är så klart väldigt tråkigt när en lokal och regional leverantör hamnar där IAC är nu, säger Claes Eliasson, presstalesperson på AB Volvo.

– Nu kommer ju en konkursförvaltare ta över där och det kan alltid ge viss påverkan, men jag tror inte att det blir några omedelbara driftstörningar för vår del. När det gäller kritiska komponenter har vi alltid fler än en leverantör så man inte ska bli så sårbar.

Att de nu går in i en semesterperiod med lite lägre takt bidrar också till att AB Volvo inte ser några driftstörningar det närmaste.

ANNONS

– Tyvärr har vi också fått bli väldigt duktiga på att hanteringar ändringar i vårt leverantörsled sedan covid, så vi har viss beredskap, säger Eliasson.

Inte heller andra Volvo i Göteborg, biltillverkaren Volvo Cars som även de i huvudsak får instrumentpaneler från IAC, förväntar sig några större störningar i nuläget.

– Vi följer situationen noga och hanterar vår kapacitet och vår produktion enligt etablerade processer för att minska eventuell påverkan, säger Magnus Holst, företagets kommunikationschef, i ett uttalande.

– Just nu förväntar vi oss inte att detta kommer att ha någon väsentlig inverkan på våra produktionsplaner.

Ska ha haft störst skatteskuld i landet

IAC Sverige ska ha haft stora skulder efter coronapandemin då det var möjligt för företag att skjuta upp skatteinbetalningar för att kunna hålla verksamheten igång. I slutet av förra året hade IAC med sina 1,2 miljarder största skulden av svenska företag, enligt Ekot.

IAC Group har nyligen sålt sin verksamhet i Storbritannien och meddelat att även verksamheten i Kina ska säljas, skriver TT.

"Företagets nya globala ledningsgrupp har arbetat hårt för att hitta en positiv lösning även för den svenska verksamheten, men kortsiktiga likviditetsutmaningar hindrat oss från att skapa ett hållbart läge för dessa tillgångar", skriver bolaget i ett pressmeddelande enligt TT.

Intressenter för verksamheten

Enligt konkursförvaltaren Mikael Kubu, på Ackordscentralen, ska produktionen fortgå och ambitionen är att sälja verksamheten i slutet av sommaren.

ANNONS

– Om planen går som vi tänkt så kommer någon köpa och ta över alla anställda. Så det finns goda förutsättningar att anställda får behålla jobbet med ny ägare även om de formellt blir uppsagda.

Han säger att efterfrågan på produkterna fortsatt är hög och att fokuset ligger på att rädda verksamheten.

– Nu gäller det att produktionen kan fortgå, och det kommer kunderna att supportera så det finns förutsättningar att betala alla leverantörer. I detta finns starkt stöd från kunderna. Parallellt med detta kommer vi att infordra anbud på verksamheten, och det finns redan intressenter för den.

LÄS MER:Elbilsmärke i konkurs

LÄS MER:Leksaksbutik i konkurs – allt reas ut

LÄS MER:Leos lekland i ekonomisk kris –ansöker om rekonstruktion

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS