Essitys vd Magnus Groth. Arkivbild.
Essitys vd Magnus Groth. Arkivbild. Bild: Anders Wiklund/TT

Essity: Vi borde få applåder i stället för kritik

Mjukpapperstillverkaren Essity har nu lämnat Ryssland, snart ett och ett halvt år efter Rysslands invasion av Ukraina. Bolaget har fått kritik och blivit svartlistat av Kiev School of Economics. Men vd Magnus Groth tillbakavisar kritiken.
– Vi var bland de första att lämna Ryssland, säger han.

ANNONS
|

Essitys avveckling av verksamheten i Ryssland har tagit tid. Men enligt Magnus Groth påbörjades uttåget direkt efter invasionen i Ukraina i februari i fjol.

Det har tagit tid eftersom bolaget har varit tvunget att förhålla sig till en rad olika intressen och regler, säger han.

– Vi var bland de första att lämna Ryssland. Det fanns 3 351 bolag på Kiev School of Economics lista vid invasionen, bara 256 av dem har lämnat nu, säger han och understryker att Essity nu är ett av dem.

Flera intressen

Det har varit komplicerat, förklarar han. Både i förhållande till sanktionsreglerna, de anställdas intressen och aktieägarnas intressen.

ANNONS

– Vi har lyckats med det. Det är jag stolt över.

TT: Hade ni kunnat låta bli att se till något av dessa intressen för att lämna snabbare?

– Nej. Det har inte gått av juridiska skäl.

Han förklarar att myndigheterna i Ryssland inte skulle ha tillåtit att fabrikerna bara slagits igen.

– Då hade någon annan drivit verksamheten, och då hade risken varit stor för att vi brutit mot sanktionerna.

Han tycker att kritiken och svartlistningen har varit orättvis mot Essity. Särskilt för de anställda, som enligt Groth hela tiden arbetat hårt för att bolaget skulle kunna lämna Ryssland på ett korrekt vis.

– Vi borde få applåder i stället för kritik.

Han tror att alla de bolag som fortfarande är kvar i Ryssland kommer att få det jobbigt. Att dra sig ur landet är inte enkelt, enligt Magnus Groth.

Essity uppger i rapporten för det andra kvartalet att uttåget ur Ryssland inneburit en negativ resultatpåverkan med 0,5 miljarder kronor som kommer att redovisas under det tredje kvartalet.

Bantning

Förutom att Essity nu har lämnat Ryssland så pågår också en översyn av andra delar, som kan leda till ytterligare bantning.

Den asiatiska delen med varumärket Vinda, som gör mjukpappersprodukter, ses över. Enligt Magnus Groth handlar det om en strategisk översyn för att minska exponeringen mot mjukpapper, som är både kapitalintensivt och med låga marginaler.

ANNONS

Magnus Groth är mycket nöjd med Essitys andra kvartal. Marknaden verkar dock inte dela den uppfattningen. Essitys aktie rasar över 10 procent strax före lunch.

Fakta: Essity i siffror

Mjukpapperstillverkaren Essity rapporterar en vinst före skatt på 3 268 miljoner kronor för andra kvartalet, högre än vinsten på 2 143 miljoner kronor samma period i fjol.

Omsättningen steg med 16 procent till 43,9 miljarder kronor.

ANNONS