Lidl började med kampanjen om sänkta matpriser. De stora matjättarna följde efter. Arkivbild.
Lidl började med kampanjen om sänkta matpriser. De stora matjättarna följde efter. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

"Gick fort att sänka priserna"

Finansministern riktade ljuset mot matjättarnas prisökningar. Genast lanserades kampanjer om prissänkningar.
– Det gick fort att sänka priserna, säger Matpriskollens grundare Ulf Mazur.

ANNONS

Matpriskollens Ulf Mazur konstaterar att det har varit stort fokus på matpriserna den senaste tiden. I februari, som var en rekordmånad, ökade matpriserna med hela 2,5 procent jämfört med januari. Överallt talades det om skenande matpriser och svenskarna började få nog. Finansministern kallade till sig matjättarna i slutet av mars och genast efter gick lågpriskedjan Lidl ut och lovade prissänkningar. Då följde de stora kedjorna efter.

– Det gick fort att sänka priserna.

Totalt sett föll priserna på mat med 0,4 procent i april jämfört med i mars. Orsaken är bland annat fallande världsmarknadspriser och lägre säsongspriser på odlade jordbruksprodukter.

ANNONS

Men kedjornas utlovade prissänkningar på vissa varor har också gjort att priserna pressats nedåt, konstaterar Ulf Mazur.

– Coop svarade på Lidls kampanj, och så gjorde även Ica. De sänkte på vissa varor. Willys har inte gått ut och lovat några prissänkningar, men har ändå sänkt mest, säger han.

Prissänkningar ovanligt

Matpriskollen har följt priserna på 44 000 varor i de stora butikskedjorna, men också hur de olika butikskedjornas priser har utvecklats.

– Priserna har sänkts på 36 procent av de 44 000 varorna vi har undersökt under april. 42 procent är oförändrade, och 13 procent har ökat i pris, säger Ulf Mazur.

Så brukar det inte vara, konstaterar han. Priserna brukar stå still eller höjas lite. Prissänkningar är mycket, mycket ovanliga i livsmedelsbranschen.

Men så har det också varit ett mycket starkt tryck på kedjorna att pressa priserna, när svenskarna vacklar under alla kostnadsökningar.

– Det märks att livsmedelskedjorna har ansträngt sig.

Kampanjer kostar

Fast det är också tydligt att kampanjerna kostar kedjorna pengar, förklarar Ulf Mazur.

– Annars skulle Coop ha fortsatt.

Coop lovade 12 procent sänkning på grönsaker och frukt under en månad. Nu tar den kampanjen slut. I stället lovar Coop att sänka priset på vissa egna varumärken. För Icas del har också prissänkningen bara utlovats en viss tid, liksom hos Lidl.

ANNONS

– Prissänkningarna kommer med förbehåll. De lovar inte permanent.

Fast Ulf Mazur tror att de kommer att fortsätta, men med lite olika fokus och innehåll.

– De kommer nog vilja ha medfinansiering av leverantörer också. Butikerna har också fått kostnadsökningar i form av hyreshöjningar och löneökningar.

Fakta: Prisökningar och kampanjer

Matpriserna har ökat 21 procent jämfört med januari 2022 då prisrallyt började. Under april, jämfört med mars, föll dock matpriserna med 0,4 procent.

Lidl var först ut att lova prissänkningar på 100 varor under en två månader. Coop lovade sänkt pris med 12 procent på frukt och grönt i en månad och Ica utlovade sänkningar på 300 varor under två månader.

Det visar sig att Coops priser har fallit 0,2 procent under april jämfört med mars. Icas priser har i genomsnitt sjunkit 0,3 procent. Willys, som inte kampanjade om sänkta priser, har sänkt sina priser med 1 procent.

Hemköp och Citygross har också sänkt vissa priser, men totalt har deras priser ökat 0,1 procent i april.

Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.

Källa: Matpriskollen

ANNONS