Christofer Ahlqvist, Göteborgs-Postens chefredaktör.
Christofer Ahlqvist, Göteborgs-Postens chefredaktör. Bild: Robin Aron

GP ökar mest av storstadstidningarna

Under 2023 ökade Göteborgs-Posten mest digitalt av alla storstadstidningar jämfört med föregående år, enligt mätningen Orvesto Konsument.
– Att vi återigen är den tidning med störst ökning digitalt visar att vår strategi med att både ge våra läsare snabba nyheter och fördjupande journalistik är rätt väg att gå, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

ANNONS
|

Varje år gör opinionsinstitutet Kantar mätningen Orvesto Konsument, som undersöker räckvidd för tryckta medier samt deras digitala utgåvor.

Under förra året lästes Göteborgs-Posten digitalt av 448 000 personer under en genomsnittlig dag. Det går att jämföra med 360 000 personer under 2022.

I denna mätningen är Göteborgs-Posten den tidning som ökar mest utav alla storstadstidningar.

– Att vi återigen är den tidning med störst ökning digitalt visar att vår strategi med att både ge våra läsare snabba nyheter och fördjupande journalistik är rätt väg att gå. Att vi i dagens tuffa digitala konkurrens kan vara Göteborgs självklara digitala destination gör mig riktigt stolt över alla duktiga medarbetare som gör de här succésiffrorna möjliga, säger Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

ANNONS

Under fjolåret hade Göteborgs-Posten en initierad bevakning av flera stora händelser på lokal nivå så väl som riks och utrikes. Ett sådant skede var jordskredet på E6 utanför Stenungsund. Men en stor del av förra årets bevakning kom också att handla om kriget i Gaza.

– Vi vill att man som läsare av GP ska man kunna ha full koll på nyheter vart det än händer. Det ska inte spela någon roll om det händer lokalt eller internationellt, säger Louise Sandborg, nyhetschef på Göteborgs-Posten.

Ökar sjunde året i rad

Göteborgs-Posten har under en lång tid haft en uppåtgående trend vad gäller den digitala läsningen. Detta är det sjunde året i rad som den digitala läsningen ökar för Göteborgs-Posten del.

Utöver Göteborgs-Posten går också Sydsvenskan och Dagens Industri fram vad gäller ökningen av digital räckvidd. Även Dagens Nyheter ökar marginellt i mätningen.

Avseende räckvidd för print så minskar Göteborgs-Posten något jämfört med tidigare år, från 229 000 till 216 000. Men sett till den totala nettoräckvidden, både print och digitalt inräknat, så ökar Göteborgs-Posten också mest utav alla tidningar jämfört med föregående år. Det rör sig om en förändring på 15 procentenheter.

Undersökningen genomfördes under fjolåret mellan perioden 1 januari - 31 december och totalt deltog 42 944 personer i mätningen.

ANNONS

LÄS MER:Succésiffror: GP ökade mest av alla

Digital räckvidd i Orvesto Konsument

Den digitala räckvidden visar hur många människor som varumärket når i de egna kanalerna under en genomsnittlig dag.

GP (+ 24,5 procent)

  • 2023: 448 000.
  • 2022: 360 000.

Sydsvenskan (+ 21,31 procent)

  • 2023: 222 000
  • 2022: 183 000

DI (+ 19,15 procent)

  • 2023: 454 000
  • 2022: 381 000

DN (+ 1,1 procent)

  • 2023: 884 000
  • 2022: 874 000

Expressen (- 2,72 procent)

  • 2023: 2 393 000
  • 2022: 2 460 000

SvD (- 2,90 procent)

  • 2023: 637 000
  • 2022: 656 000

Aftonbladet (- 4,30 procent)

  • 2023: 3 589 000
  • 2022: 3 751 000
ANNONS