Förändringen sker i flera hamnar efter en dom i Arbetsdomstolen i februari, som fastslog att APM Terminals i Göteborg inte behöver betala lön för fackligt arbete inom Hamnarbetarförbundet.
APM Terminals driver sedan flera år containerdelen i Göteborgs kommunala hamn, och har kommit på kollisionskurs med Hamnarbetarförbundet i en infekterad träta. Nu sprids tvisten till flera hamnar.
- Detta är direktiv från arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, säger Björn Wånge, vd vid roro-terminalen för rullande gods i Göteborg, till SVT Nyheter Väst.
Uppdragen för arbetsmiljön berörs också.
- Våra skyddsombud blir av med sina brickor, säger Erik Helgeson i Hamnarbetarförbundets styrelse till Göteborgs-Posten.
- Detta sker nu i flera olika hamnar, tillägger Helgeson och nämner Halmstad, Helsingborg och Karlshamn.
En stor majoritet av arbetarna i Göteborgs roro-terminal, cirka 250 personer, är med i Hamnarbetarförbundet.
Förbundet organiserar de flesta hamnarbetare i många hamnar, men det är LO-facket Transport som har kollektivavtal med arbetsgivarna.