Här öppnar Volvofabriken igen

Möjlighet att kontrollera kroppstemperaturen hos anställda och utökad social distansering. När Volvo Cars nu åter öppnar Torslandafabriken och tusentals anställda strömmar in genom portarna till företaget betonar ledningen säkerheten.
– Vi känner att vi kan bygga bilar på ett säkert sätt – då ska vi göra det, säger vd Håkan Samuelsson till GP.

ANNONS
|

GP har skrivit om att Volvo Cars återupptar produktionen vid Torslandaanläggningen igen, efter att man stängde ned den 26 mars på grund av coronapandemin. Det stora startdatumet är måndag, men eftersom det är en produktion i flera led har produktionen kommit igång i delar av fabriken: karossfabriken kom igång i mitten av veckan, målerifabriken under fredagen och monteringen kör igång under söndagskvällen. Anställda är fortfarande permitterade i olika grad men produktionen är i full gång vissa dagar – nästa vecka i tre dagar.

– Vi har kunder som väntar på bilar som de har köpt, men ännu viktigare är naturligtvis att vi kan montera bilar, det är basen i vår värdeförädling. Det är många jobb som hänger på att vi kan bygga bilar – våra egna anställda, hos underleverantörer och hos våra återförsäljare, säger Håkan Samuelsson när GP träffar honom i karossfabriken i Torslanda.

ANNONS

– Vi känner att vi har ett ansvar att komma igång så fort som möjligt. Och vi känner att vi kan göra det, eftersom vi har gjort de omställningar som krävdes för att kunna erbjuda en säker arbetsplats.

LÄS MER:Volvo-bolagen har permitterat tiotusentals

LÄS MER:Volvo rullar igen – "jättestort signalvärde"

Full produktion vissa dagar

Hur säkert är det ur smittsynpunkt då?

– Vi har vidtagit åtgärder och lyssnat till alla experter. Sedan finns det naturligtvis alltid en smittrisk, men inne på Volvo är det bra mycket säkrare än där andra människor möts. Vi känner oss trygga och har en grupp som har jobbat med det här, säger Håkan Samuelsson.

– Det här är så säkert som man överhuvudtaget kan ha när man producerar bilar.

Platschefen Magnus Nilsson förklarar att sökt säkerställa rutiner med bland annat handtvättning och att hålla avstånd.

– Men det är 30–40 procent av anställda i monteringsfabriken där man jobbar två eller fler nära varandra. Där kommer man att ha både handskar och munskydd, säger han.

Skönt med rutiner

En av de anställda som var tillbaka på jobbet var lagledaren Hiwa Zarza i karossfabriken.

– Det känns skönt att vara tillbaka i rutiner igen. Det fanns inte så mycket att göra hemma, när man skulle hålla sig borta från alla allmänna platser. Jag tog det lugnt och var hemma med tjejen och hunden.

ANNONS

– Alla har väl en oro i magen kring det här viruset, även i vardagen, så det gäller att följa restriktionerna vi får från myndigheter och Volvo. Vi har bland annat handsprit vid alla stationerna och markerat var vi kan sitta, så vi inte sitter för nära.

När GP besöker huvudporten och karossfabriken så visar Volvo Cars upp de tält som man ställt upp i samarbete med företagshälsan Feelgood. Här kan medarbetare testa sig vid skiftbyte och mäta kroppstemperaturen och även blodsyremättnad – vilket visar om man är infekterad med ett virus.

– Vi vill betona att det är frivilligt, det är en möjlighet för de som är oroliga för sin hälsa, säger presstalespersonen Stefan Elfström.

De som väljer att inte testar sig – det finns inte en risk att de ändå kan smitta andra?

– Det vi sagt redan tidigare är att man ska stanna hemma om man här sjuk. Det gäller fortfarande. Det här bygger mycket på eget ansvar, både i fabrikerna och i kontoren.

På kontorsplatser har företaget jobbat med att öka avstånden mellan skrivbord och även infört regler kring hur många som får vistas i mötesrum och restauranger.

LÄS MER:Bilfabriker startar – Volvo bygger karosser

Tufft ekonomiskt

Vd Håkan Samuelsson konstaterar att produktionsstoppet och coronapandemins påverkan på hela samhället påverkar företagets ekonomi tydligt.

ANNONS

– Jag tror vi får vänta till halvårsresultatet för att se hur ekonomin påverkats, men självklart är det ett stort volymtapp. Tre veckors produktionsstörning kommer att ge effekt på resultaträkningen.

– Nu jobbar vi med två saker: dels att vara väldigt kritisk när det gäller att ta på oss kostnader. Men det som slår minskade kostnader är att komma igång med produktion och komma tillbaka till normalitet. Förhoppningsvis så kan också andra blir inspirerade av detta och titta på hur man kan komma tillbaka till normalitet.

Mycket svårt att nå tidigare mål

Samuelsson konstaterar för att allt detta ska fungera krävs det ett flöde av material – och att kunderna fortsatt efterfrågan märkets bilar.

– Vi har beställda bilar. Men det gäller att säkra flödet vecka för vecka och utifrån behovet från kunder avgöra exakt hur mycket vi kan producera. Vi kör full speed när vi kör, men nästa vecka kan det bli tre–fyra produktionsdagar och veckan därefter tre.

– Vi har jobbat mycket med att säkra flödet från leverantörer. Vi har till exempel leverantörer i Italien som haft en otroligt problematisk situation.

Volvos vd konstaterar att det i princip är omöjligt att nå ett tidigare mål om att sälja 800 000 bilar i år.

ANNONS

– Det är naturligtvis jättetufft. Men en produktionstakt utifrån det årsmålet kan vi ändå ha per månad eller för halvår.

Tidigare under fredagen kom siffror från europeiska branschorganisationen Acea som visade att försäljningen av personbilar rasade med över 55 procent i mars. I enskilda länder handlade det om en kollaps: värst drabbat var Italien där nybilsregistreringen minskade med 85 procent.

Hur osäker är vägen framåt?

– Väldigt osäker – men inte för Volvo Cars, utan för hela ekonomin. Det som framförallt är viktigt är att inte riskera att hela samhället dras ned i en jättedjup depression. Det är inget vi får riskera. Vi måste lära oss leva med en väldigt farlig smitta som inte går att bota – vi kan ju inte räkna med ett vaccin i närtid. Vi måste försöka producera under säkra förhållanden och bidra till en normalisering av samhället, säger Håkan Samuelsson.

LÄS MER:Volvo Cars förbereder för att dra igång produktionen

LÄS MER:Volvo smygstartar i Köping och Skövde – inget besked för Tuvefabriken

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

ANNONS