Daniel Ervér, vd för H&M.
Daniel Ervér, vd för H&M. Bild: Mickan Mörk/TT

Dyster börsdag för H&M efter svaga junisiffror

Klädjätten H&M har haft en av bolagets sämsta börsdagar. Svag juniförsäljning och ett flertal utmaningar oroar marknaden.

ANNONS

Inför dagens kvartalsrapport var förväntningarna högt ställda på klädjätten H&M med nya vd:n Daniel Ervér, detta efter att förra året främst handlat om kostnadsbesparingar för bolagets räkning.

Rapporten gällande andra kvartalet blev dock en rejäl missräkning, rörelsevinsten lyfte visserligen till 7,1 miljarder kronor men likväl under marknadens förväntan på 7,4 miljarder kronor.

Aktien stängde 13 procent minus. Och det blev en av bolagets sämsta handelsdagar under de senaste decennierna.

Flera orosmoln

Ett orosmoln som marknaden tar fasta på är den svaga försäljningen i juni, detta som en konsekvens av ostadigt väder främst på den viktiga europeiska marknaden.

– Förra året hade vi en väldigt varm start på juni efter en kall majmånad och då finns det ett uppdämt behov. I år var det precis tvärtom, säger vd:n Daniel Ervér.

ANNONS

Ett alternativ hade varit att rea ut varor men där har H&M valt en annan strategi, säger Ervér:

– Vi har valt att skjuta på det och tycker vi är bra långsiktigt men kortsiktigt kan det ha en negativ påverkan på försäljningen. Vi ser nu det som ett tillfälligt hack och när vädret normaliserat sig, ser vi positiv försäljningsutveckling igen.

För Daniel Ervér, som efterträdde Helena Helmersson tidigare i år, är nu ett av bolagets mål att uppnå minst tio procents rörelsemarginal. Det kvarstår trots junimotgången, men har blivit betydligt tuffare att lyckas med redan i år, medger vd:n.

– Vi är på rätt väg, vi har haft fyra kvartal i rad med kraftiga rörelseförbättringar. Målet ligger fast men det blir utmanande när externa faktorer svänger på ett sätt som vi inte förutsett, säger han.

Dyrare bomull

När Ervér talar om externa faktorer handlar det om bland annat råvarupriser. H&M påverkas i stor omfattning av priset av bomull men också valutaeffekter och hur den svenska kronan utvecklas mot euron.

– Vi säljer primärt i euro men har en stor del av kostnadsbasen i svenska kronan. När kronan stärks så har också en stor del av kostnaderna stärkts men intäkterna minskar.

– Men i ett långsiktigt perspektiv skulle jag säga att jag är mer trygg i rätt riktning nu efter andra kvartalet än tidigare.

ANNONS
ANNONS