Hysteri runt Koenigsegg – har nått idolstatus

Sverige har fått en ny rockstjärna. Ungdomar rusar efter bilarna och köar i Båstad för att få autografer på skor, kläder och armar – av bilkungen Christian von Koenigsegg.
– Förut undrade många vad jag var för galning, men nu dyrkar många bilarna, säger Koenigsegg.

ANNONS
|

Nyheten i korthet

• Christian von Koenigseggs hyperbilar lockade stora folkmassor under bileventet The Aurora i Båstad.

• Koenigseggs bilar är världskända och orderböckerna är fulltecknade fem år framåt trots priser på 35 miljoner.

• Under eventet premiärvisades unika lyxbilar, inklusive en specialbyggd Koenigsegg Chimera för F1-chefen Mohammed Ben Sulayem.

Den här sammanfattningen är skriven med stöd av AI-verktyg från OpenAI och har granskats av GP:s journalister.

Läs vår AI-policy här.

Vad kan få dagens unga att bära bläckpenna och släppa mobiltelefonen för en stund?

Christian von Koenigsegg.

En CC850 rullar sakta över grusgången på Norrvikens trädgårdar under bileventet The Aurora som hade premiär under den gångna helgen. I den tvåsitsiga jubileumsmodellen som Christian tagit fram till sin femtioårsdag sitter han och frun Halldora som är operativ chef i det familjeägda företaget. De är omringade av barn och vuxna som vill byta några ord, filma och få sina armar, kläder och sneakers signerade.

När Koenigsegg flyttade in i flygvapnets gamla lokaler på F10 i Ängelholm satt emblemen från jaktflygsdivisionen Johan Röd fortfarande kvar på väggen i form av ett spöke med texten ”The show must go on”.

ANNONS

Och nog får man säga att de lever upp till mottot.

Fem års väntetid på 35 miljoners-bilarna

Utomlands är de världskändisar, på hemmaplan doldisar. Något som grundaren förklarat med att det är svårt att bli profet på hemmaplan – fram till nu.

– Det allmänna intresset runt hyperbilar har ökat enormt, det är något vi känner av. Det är en exklusiv produkt genom att det är så få bilar, bara för ett fåtal. Man skulle kunna tro att många känner sig exkluderade, men istället är det många som känner sig inkluderade och gillar att dyrka bilarna. Att köpa bilen är bara en liten del av alltihop, säger Christian von Koenigsegg.

Den skånska sportbilstillverkaren har länge gett Ferrari-, Pagani och Bugattibossar bekymmersrynkor och nyligen slog man ytterligare ett världsrekord med modellen Jesko Absolut på flygfältet i Örebro. Trots prislappen på 35 miljoner är orderböckerna fulltecknade i fem år framåt. Ett angenämt problem, även om grundaren tillstår att ambitionen är att minska väntetiden något.

– Det har blivit en stolthet att vi utvecklar den här tekniken här i Sverige. Det har gått från att man undrade vad den här galningen håller på med, men nu är det något som finns och fungerar. Från början var det en omöjlig grej och jag förstår alla som ifrågasatte mig, säger Christian von Koenigsegg.

ANNONS

Bilar som aldrig visats i Sverige

Arrangörernas ambition att sätta Skandinavien på kartan och göra The Aurora till ett lika självklart besöksmål som internationella skönhetstävlingar som Villa d’Este vid Comosjön i Italien och Pebble Beach i USA. Bakom satsningen finns förutom Koenigsegg bland annat tunga namn som den forna Ferrarikungen Filip Larsson på Motikon och Michel Franssen från Techno Classica.

Men någon vidare mjukstart blev de inte då regnet stresstestade både bilar och besökare. Under helgen premiärvisades F1-chefen Mohammed Ben Sulayems specialbyggda Koenigsegg Chimera i den vackra omgivningen. Men här fanns mycket annat ögongodis som aldrig tidigare visats i Sverige. Vid sidan av de svenska hyperbilarna fanns unika klassiker från olika årtionden. Ingen bilfest utan en rejäl dos Rolls-Royce, Porsche, Bentley, Mercedes och Ferrari – men här fanns också betydligt mer ovanliga modeller.

Bilentusiastens kamp – för att få köpa sin Rolls Royce

På plats var Ulricehamnsbon och bilentusiasten Kjell Lind som vann pris för sin Rolls-Royce Silver Ghost.

– Silver Ghost är ju Rollsarnas Rolls, det är puristernas favorit. Min bil var varken den finaste eller mest unika på Norrviken, däremot är den helt i original och den näst äldsta svensksålda Rollsen i Sverige. Antonia Ax:son Johnson sägs ha den äldsta. Bilen har bara haft tre ägare. Den beställdes av familjen De Geer innan kriget och levererades efter, sedan såldes den vidare till familjen jag köpte den av. Jag hade bara hört talas om bilen och tänkte att jag skulle ta reda på om den faktiskt existerade, säger Kjell Lind till GP.

ANNONS

– Jag åkte hem till dem och när jag kom dit första gången hade de inte klippt gräset och släppte ut hundarna. Det var bara att vända hem igen. Då tänkte jag, jag ger mig fan inte. Nästa gång kom jag dit med en av mina andra Rollsar och så höll jag på och uppvaktade dem i fyra år. Till slut fick jag köpa den med både fågelbon och ägg i suffletten.

Vad kännetecknar dig som bilsamlare?

– Jag är född bonnapojk och kommer från ”Knalledonien”. När det blir lite klass på bilarna sticker prislappen lätt iväg. Min lycka har varit att jag både kan skruva och har begåvats med ett affärssinne. Idag har jag drygt 25 bilar i samlingen. Jag gillar europeiska sportvagnar och en av mina samlaridéer är att ha en ikonisk modell från varje årtionde.

LÄS MER:Här är bästa begagnade bilarna – enligt motorexperterna

LÄS MER:Hyundai Ioniq 5 N är elbilen som beter sig som som en bensindriven sportbil

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS