Julia Brzezinska testar: Polestar 4 mot Audi Q6 e-tron

Nykomlingen Polestar 4 är en utmanare som vill simma med de stora fiskarna. Här möter den stortysken Audi Q6 e-tron i en spännande duell. Blir svensk-kinesen knockad och uträknad? Följ med på fajten, rond för rond.

ANNONS

Audi Q6 e-tron lockar med snabb laddning och en traditionell högrest suvkaross. Polestar 4 har en nytänkande lyxig design, men är svårare att artbestämma med sin låga strömlinjeformade kropp.

Polestars billigaste bakhjulsdrivna modell har 272 hästar som börjar på 700 000 kronor medan motsvarande version hos Audi kommer med 326 hästar och kostar från 825 000 kronor. Audi har förvisso kommit med en billigare inropare nyligen, som börjar på 750 000 kronor men då får man också nöja sig med mindre batteri och räckvidd på 53 mil som bäst.

Testet går mellan Göteborg och Stockholm

Bilarna vi provkör har ett batteri på 100 kilowattimmar och en uppgiven WLTP-räckvidd på runt 62 mil. Polestar-modellen är bakhjulsdriven medan Audin har fyrhjulsdrift. Vilken kommer närmast de utlovade räckviddssiffrorna?

ANNONS

Vi kör Göteborg-Stockholm via Jönköping. Som alltid när räckvidd ska mätas, är jämförelsen mest rättvis om bilarna testas vid samma tillfälle. Testen gjordes vid separata tillfällen men vid liknande väderförhållanden, cirka 16-20 grader och sol. Här nedan är resultatet:

1. Design

Det kändes som att Audi tappade sig själva ett slag med Q4 e-tron, som såg ut som en piffad Volkswagen ID 4 och nog kändes maffiga e-tron GT lite väl mycket Porsche Taycan, trots sina snygga linjer. Med denna kaross har man hittat tillbaka till en mer traditionell Audi-look (designern är för övrigt Philipp Römers, som nyligen tog över hos Polestar).

Polestar 4 är betydligt mer vågad och har heller ingen bakruta. Snyggt eller inte? Det utmanar ögat även om modellen är lite udda i bilvärlden, hälften sedan och hälften suv. Polestar tror inte på högbyggda bilar och det finns såklart en anledning till att elbilar är mer tvålformade. Vi får se hur mycket Audis kantiga högbyggda kaross straffar sig i räckviddsduellen.

Designronden går till Polestar helt enkelt för att den utmanar våra föreställningar.

2. Interiör

Detta brukade vara Audis paradgren. Få hade så utsökta knappar och klickljud i sina bilar som tysken. Men interiören är en besvikelse, den känns plastig och är inte vidare mysig. De stora skärmarna som löper från vänster till höger gör att det känns som att man sitter i en högteknologisk sambandscentral. Polestar 4 bjuder däremot på femstjärnig interiör som kunde vara tagen från en lyxig kokong i business class. Genomgående ljusa påkostade material och en uppbyggd mittkonsol som får det att kännas platsbyggt. Man har även lyckats få skärmarna att kännas diskreta. Audi Q6 e-tron känns som en fem år gammal bil interiört och förarmiljön lider av “elbilsbillighet” som tyvärr är en större trend bland elbilar.

ANNONS

Vinsten går till Polestar – på knockout.

3. Kupéutrymmen

Audi må se större ut men skenet bedrar. Polestar 4 är både bredare och längre. Interiört är det luftigt på båda raderna i svensk-kinesen, men storleken blir också märkbar när man får möte i stan eller på landsvägar. Audin har också gått om plats för samtliga resande.

Denna rond slutar oavgjort då båda bilarna lyckas ge god plats åt fyra vuxna.

4. Komfort

Audi rullar på luftfjädring, men har trots allt inte den där fulländade fluffigheten som jag vet att de kan uppbåda i andra modeller som till exempel Q8. Polestar 4 går inte ens att få med luftfjädring. Jag upplever båda modellerna som komfortabla men Polestar tar hem denna rond för att den känns bättre ljudisolerad och för att de lyckas skapa en mycket trevligare interiör som bidrar till en högre generell komfortkänsla. Bakom ratten är det mer omhuldat medan man i Audin får känslan av att sitta lågt, bakom en hög teknikmur, utan lika bra stöd för armarna. Det är med baksätet Polestar drämmer till tysken med det vinnande slaget.

Vinnare: Polestar 4 har marknadens lyxigaste baksäte.

5. Körupplevelse

Polestar 4 är inte vassare än Audi Q6 e-tron i chassi och styrning, utan jag upplever dem som rätt jämbördiga, möjligen att Audi känns mer riktningsstabil på motorvägen. Ingen av dem har fulländat krispig styrning, tyvärr. I de utförande vi kör bilarna, känns det som att fokus är mer på komfort än sport. Jag tror inte att man kommer bli besviken i någon av bilarna, men jag hade ändå väntat mig mer kommunikativ känsla i Polestar (där är Polestar 3 hästlängder mer empatisk).

ANNONS

Däremot bjuder Polestar på en mer modern körupplevelse. Att sitta i en bil utan bakruta ger en annorlunda känsla, det är mer som att vistas i ett rum. Den digitala backspegeln är i sig ingen ny lösning (den har funnits i Toyota Rav4 länge). Lösningen kräver tillvänjning, men funkar hur bra som helst.

I denna rond är det jämnt, men Polestar tar hem segern för helhetsupplevelsen.

6. Teknik

Polestars infotainmentsystem är Googlebaserat med Google maps-navigation och en utmärkt röststyrning. Tack vare den så kallade “no scroll”-filosofin är pekskärmen lätt att hantera och man kan lägga in genvägar på hemskärmen för att med ett knapptryck komma åt de vanligaste funktionerna som: hastighetsvarningsljud, enpedalsläge och justering av ratt och backspeglar. En anledning till att Audin blev så försenad hade med mjukvaruutvecklingen att göra. Bilen har mjukvara från Android Automotive. Systemet känns mer komplext och svåröverskådligt och jag har svårt för de stora invasiva skärmarna, men här finns allt man önskar och lite till. Även mer fysiska knappar. Tyvärr har Polestar mer buggar än Audi och framförallt spökar luftkonditioneringen som liksom pulsar ut luften, den adaptiva farthållaren och pilotkörningen är så buggiga att de är direkt oanvändbara i dagsläget. Detta ska uppdateras vecka 41. En stor fördel när man reser långt är att Audin kan snabbladda från 10 till 80 procent på 21 minuter istället för på 30 minuter i 4:an. Skönt, men man hinner nästan inte ens köpa kaffe och besöka damernas innan batteriet är uppladdat. Däremot saknar Audin dubbelriktad laddning, vilket gör att Polestar kan agera powerbank och kopplas ihop med hemmet på sikt. Detta är en svår rond, de är bra, fast på olika saker.

ANNONS

Ronden går till Audi tack vare snabbladdningen och för att Polestar är buggig.

7. Praktisk

Audi har större frunk än Polestar. Båda bilarnas bagageutrymme rymmer 526 liter och har fällning av baksätet för att få större lastyta. Men de ser väldigt olika ut. 4 har tvådeladsätesfällning och Audi har tredelad. Polestar har en snäv lutning och saknar fönsterruta, med andra ord funkar den inte vidare bra hundägare eller för att lasta skrymmande saker i. Även om funktionen dog mode finns här, en AC som funkar när bilen är parkerad, vilket Tesla var först med.

Audi har en dragvikt på 2 400 kilo ton medan Polestar klarar 1 500-2 000 kilo beroende på modell. Polestar rullar drygt 16 centimeter över marken medan Audin kan höjas från 18,5 centimeter till 22,4 centimeter tack vare luftfjädring. Det är bra om man kör utanför asfalten. Q6 är tveklöst mest praktisk när man vill lasta stort och dra släp.

Tveklöst Audis vinst!

8. Räckvidd

I Polestar 4 kom vi som längst 44 mil då vi började med 100 procent i batteriet och körde till 10 procent återstod. Vi hade möjligen kunnat rulla in på ångorna men man kör inte gärna till noll i en elbil eftersom det krävs bärgning om batteriet laddar ur.

ANNONS

I Audi Q6 e-tron kom vi som längst 38 mil på samma sträcka på samma batteriintervall, från 100 till 10 procent. Att vi kom längre i Polestar förklaras delvis av att testbilen var bakhjulsdriven medan Audin vi hade var fyrhjulsdriven. Det ger inte en helt rättvis jämförelse, eftersom fyrhjulsdrivna elbilar förbrukar mer energi. Den skillnaden brukar dra av ungefär 2-3 mil på räckvidden. Men även justerat för den högre förbrukningen kommer Polestar 4 längre.

Här kan man tänka sig att det är just den trubbiga karossen som straffar sig jämfört med Polestars mer aerodynamiska slimmade kropp.

9. Ekonomi

Polestar 4 har ett frånpris på 700 000 kronor medan den billigaste versionen av Q6 e-tron börjar på 750 000 kronor. Då får man dock ett mindre batteri på 83 kilowattimmar som ger kortare räckvidd (maximalt 53 mil). Skillnaden blir ännu större om man jämför de fyrhjulsdrivna modellerna. Polestar 4 ger mer bil för pengarna och har just nu rabatt på sitt Plus-apket. Men hur är det med försäkringskostnaden och andrahandsvärdet och törs man slå till på ett relativt sett oprövat kort, som Polestar ändå är jämfört med Audi? Halvförsäkring hos Trygg Hansa kostar 9 300 kronor per år för Q6 e-tron och för Polestar 4 går försäkringen på 4 500 kronor. Det skiljer enormt mellan olika försäkringsbolag så det lönar sig att kolla med flera aktörer. Vad beträffar bilens framtida andrahandsvärde så konsulterade vi Bilpriser.se som baserat på tidigare andrahandsvärde på Polestar 2 och andra eldrivna Audi-modeller bedömer att Polestar 4 kommer att stå sig bättre än Q6 e-tron.

ANNONS

- Trots svajig ekonomi för företaget håller storsäljaren Polestar 2 värdet hyfsat. Polestar 4 förväntas, trots eller tack vare sin säregna kombination av suv och coupé, tas emot väl på marknaden och det indikerar ett gott andrahandsvärde. Audi Q6 är en rykande färsk modell. Trots tekniskt avancemang och premiumstatus indikerar försäljningsstatistiken från övriga e-tron-modeller att andrahandsvärdet procentuellt sett hamnar under Polestar, säger Karl Wahlin, analytiker på Bilpriser.se

Vinnare: Polestar 4

Polestar vinner sex ronder av nio medan Audi kammar hem vinsten i två ronder: teknik och praktikalitet. Ronden om kupéutrymmena är oavggjord. Summerat är Polestar den bil som ger mest bil och komfort för pengarna och den har dessutom mest påkostade interiören och riktigt bra räckvidd. Audin är riktigt snabbladdande och de tveklöst mest praktiska valet. Men tyvärr är det en besvikelse kvalitetsmässigt och interiört och dessutom alldeles för dyr!

Faktarutor

Q6 e-tron Quattro

Pris: 885 000 kronor.

Prestanda: 387 hk/ 855 Nm.

Drivlina: två elmotorer, fyrhjulsdrift.

0-100 km/h på 5,9 sekunder.

Batteri: 100 kilowattimmar.

Maximal räckvidd enligt WLTP-norm: 62 mil.

Testräckvidd motorväg från 100 till 10 procent: 38 mil.

Laddtid: 10 till 80 procent på 21 min

Markfrigång: 18,4-22,4 cm.

Dragvikt: 2,4 ton.

Bagageutrymme: Rymmer 526 liter, frunk finns.

Övrig info: Det finns även en bakhjulsdriven version som har en räckvidd på 64 mil som kostar 825 000 kronor. Samt en billig instegsmodell som kostar från 750 000 kronor, med lite lägre effekt och laddhastighet, samt mindre batteri på 83 kilowattimmar som ger en räckvidd på upp till 52 mil, enligt WLTP. Samt en prestandaversion som heter SQ6.

ANNONS

Plus: Supersnabb laddning, utrymmen, augmented reality, design.

Minus: Dyr, kortare räckvidd, känns plastig.

Polestar 4 Long Range Single Motor

Pris: 700 000 kronor.

Prestanda: 272 hk/343 Nm.

Drivlina: En elmotor, bakhjulsdrift.

0-100 km/h: 7,1 sekunder.

Toppfart: 200 km/h.

Batteri: 100 kilowattimmar.

Maximal räckvidd enligt WLTP-norm: 62 mil

Testräckvidd motorväg (från 100 till 10 procent): 44 mil.

Laddtid: 10 till 80 procent på 30 minuter.

Dragvikt: 1 500 kg.

Markfrigång: 16,6 centimeter.

Bagageutrymme: 526 liter, frunk finns.

Övrig info: Den fyrhjulsdrivna versionen kostar 760 000 kronor, den har samma batteri men istället 544 hästar och 0-100 går på 4,7 sekunder. Räcvkvidden är 59 mil, enligt WLTP.

Plus: Komfort, design, interiörkvalitet, utrymmen, pris jämfört med konkurrenterna.

Minus: Buggig Ac, farthållare och pilotassistent, opraktiskt bagageutrymme.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS