Klart: Göteborg får nya batterifabriken

Det blir 3 000 nya jobb till Göteborg. Det meddelar Volvo Cars på fredagsmorgonen då det står klart att staden vunnit kampen om bilfabriken.
– Här finns infrastruktur, logistik, närhet till bilfabriken, fossilfri energi och kompetens, säger Volvo Cars-chefen Javier Varela.

ANNONS

År 2023 ska den börja byggas och år 2025 ska den tas i drift. Det är planen, framgår det i ett pressmeddelande som Volvo Cars skickade ut på fredagen. Volvo Cars och Northvolt investerar cirka 30 miljarder kronor i det nya batteribolaget.

GP kunde redan under i september berätta att Volvo Cars ansökt om att bygga batterifabriken på ett stort område bredvid den befintliga fabriken i Torslanda. Då ville inte företaget avslöja hur långt det kommit i frågan om fabrikens placering. Men nu står det alltså klart att det blir Göteborg som vinner kampen.

– Fabriken kommer att utvecklas efter lärdomar från fabriken i Skellefteå. Det kommer att bli förbättringar och anpassningar. Men vi börjar inte från början, säger Peter Carlsson, medgrundare och vd för Northvolt, och syftar på den anläggning som Northvolt själva skapar uppe i Norrland.

ANNONS

– Att etablera denna gigafabrik i Göteborg är ett avgörande steg, både för att fortsätta att transformera en av de mest dynamiska fordonsregionerna i världen, och för att bli den ledande globala leverantören av hållbara batterier, enligt Peter Carlsson.

LÄS MER: Volvo Cars förbereder jätteexpansion – ansöker om att bygga batterifabrik i Torslanda

Har redan börjat leta arbetskraft

Batterifabriken, ska tillverka batterier till närmare en halv miljon bilar om året – vilket betyder att man även kommer att förse bland annat Belgienfabriken med batterier. Tillverkningen i Torslanda blir med andra ord inte bara nära Volvo Cars största bilfabrik utan det nya forsknings- och utvecklingsenheter man ska ha tillsammans med Northvolt. Forsknings- och utvecklingscentret startar verksamheten i år och har 300 anställda.

– Vi tittade på en mängd olika möjliga ställen, i Sverige och utanför landet. Och vi valde slutligen Göteborg för att här fanns infrastrukturen, logistiken, närheten till bilfabriken, där vi får in materialen. Vidare handlar det om tillgång till energi – och fossilfri energi – och tillgång till kompetens, förklarade Javier Varela, chef produktionen på Volvo Cars, på en presskonferens på fredag förmiddag.

Han framhåller också att närheten till utveckling och tillverkning av battericeller och att man har kontroll över det kommer att betyda mycket för utvecklingen av kommande elbilar.

ANNONS
Javier Varela, global produktionschef på Volvo Cars.
Javier Varela, global produktionschef på Volvo Cars. Bild: Volvo Cars

Northvolts Peter Carlsson framhåller också nätkapacitet för energi, kompetensen i staden och logistikfördelarna med omedelbara närheten till Torslandafabriken.

– Och vi har en överlägsen logistik fram och tillbaka från Göteborgs hamn, säger han och tillägger att stödet från Göteborgs stad och regeringen också varit viktiga faktorer vid etableringen.

Att Volvo Cars och batteritillverkaren Northvolt valt Göteborg innebär att 3 000 nya jobb skapas i staden. Storskalig rekrytering av personal ska man börja med i slutet av 2023, meddelar biltillverkaren. Men redan nu har man börjat leta efter ingenjörer och teamledare för att driva batteriprojektet framåt.

Nya chefen kommer från Tesla

– Vi börjar med att bygga upp ledningsgruppen och gruppen som ska driva byggprocessen. Samtidigt bygger vi upp en forsknings- och utvecklingsgrupp, där mycket kommer att vara internationell kompetens. Vi tror samtidigt att Göteborg med sin internationella prägel, och med sin tillgång till internationella skolor, är en attraktiv plats, säger Northvolts vd Peter Carlsson.

– När vi sedan närmar oss produktion kommer vi att behöva processingenjörer, kvalitetsingenjörer, personer som hanterar materiallogistik och givetvis maskinoperatörer.

Den före detta Tesla-chefen Adrian Clarke ska bli chef för Northvolts och Volvo Cars gemensamma batteribolag,.

– Jag är mycket glad att vi fått Adrian Clarke, en erfaren chef från Tesla att komma och leda det här samriskbolaget, säger Peter Carlsson.

ANNONS

LÄS MER:Volvos försäljning rasade i januari

För att säkra kompetens kommer man att omskola personer som tidigare jobbat med förbränningsmotorer. Västra Götalandsregionen bidrar med 45 miljoner kronor för etablering av ett utbildningscentrum för industriell omställning och 25 miljoner kronor per år i fyra år till ett program för forskning, utveckling och utbildning till stöd för transportsektorns elektrifiering.

– En viktig sak som gör detta möjligt är att vi startar tränings- och utbildningsprogram, eftersom detta sker samtidigt som det sker en minskning av förbränningsmotorer och det finns många som har lång erfarenhet av den biten, säger Peter Carlsson.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS