Christian von Koenigsegg är vd och grundare för Koenigsegg.
Christian von Koenigsegg är vd och grundare för Koenigsegg. Bild: Stefan Bennhage

Koenigsegg gasar vidare – rekordhög vinst trots kriget

Sportbilstillverkaren Koenigsegg levererar ett rekordresultat för fjolåret och slår rekord i såväl omsättning som vinst, skriver Dagens industri. Trots kriget i Ukraina och allmän ekonomisk oro är orderböckerna fyllda fram tills 2025.

ANNONS
|

Christian von Koenigsegg grundade sportbilstillverkaren med samma namn redan 1994 och präglades till en början av pengaproblem och en fabriksbrand.

De senaste åren verkar dock bolaget ha tryckt plattan i mattan. När årsredovisningen för fjolåret damp ned hos bolagsverket kunde Koenigsegg redovisa ett rekordresultat, skriver Dagens industri. Omsättningen uppgick till 601 miljoner kronor, vilket är en ökning från 582 miljoner kronor föregående år. Samtidigt blev rörelseresultatet det högsta någonsin för bolaget – 45 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning med sju miljoner kronor jämfört med 2020.

– Det tycker jag är okej med tanke på utmaningarna under fjolåret där vi liksom många andra drabbades av leveransstörningar av olika komponenter, framför allt inom elektronik. Hade vi haft mindre störningar hade vi kunnat leverera ut fler bilar, säger Christian von Koenigsegg till Di.

ANNONS

Tillverkar 20 bilar per år

Koenigsegg tillverkar enbart ett 20-tal bilar per år, med ingångspriser på omkring 30 miljoner kronor. Enligt Christian von Koenigsegg beror rekordresultatet på att allt fler kunder väljer speciallösningar och extra utrustning till sina bilar, vilket gör att företaget kan ta mer betalt per bil.

Leveranstiden på bilarna är dock långa. För att minska tiden mellan beställning och leverans expanderar nu bilföretaget. En ny fabrikslokal ska stå färdig nästa år, och antalet anställda närmar sig 600 vilket skulle motsvara en fördubbling av personalstyrkan från 2020.

Pandemieffekter och kriget i Ukraina har påverkat även Koenigsegg. Materialet till fabriksbygget har gått upp i pris, och leveransstörningar har gjort att bygget dragit ut på tiden med omkring ett halvår. Även produktionen har drabbats, uppger Christian von Koenigsegg till Di.

– Krigsoron och nedstängningarna i Kina gör att vi som alla andra har utmaningar i leveranskedjorna, men det är något vi jobbar aktivt med att lösa hela tiden, säger han.

Ny modell nästa år

När den nya fabriken väl är färdig ska Koenigsegg börja att tillverka 300 exemplar av den nya modellen Gemera. 280 exemplar är redan beställda av kunder.

– Vi vill inte ha så långa leveranstider så därför har vi satsat stort på att expandera. Men trots att vi räknar med att tiodubbla kapaciteten sträcker sig orderboken till minst 2025”, säger Christian von Koenigsegg till Di.

ANNONS

LÄS MER:Recension: ”Sommar i P1” med Christian von Koenigsegg

LÄS MER:Volvo Cars krossar förväntningarna – trots färre sålda bilar

LÄS MER:Volvo Cars och Polestar får bottenbetyg i kvalitetstest

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

ANNONS