Här får du ingen hjälp när e-köpet går snett

Oftast är det tryggt att handla över internet. Men blir det problem i vissa länder får du ingen hjälp.

ANNONS
|

Med några klick har du shoppat loss. Kanske köpet av en vara eller tjänst inte var genomtänkt. Ångrar du dig redan? Utanför EU, Norge och Island har du inte samma konsumenträttigheter och därför är det viktigare att bocka av i checklistan före köp.

Fakta, fakta – ta reda på fakta, manar Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa:

– Just nu är det största problemet enligt vår statistik att konsumenter hamnar i abonnemangsfällor med smink och vitaminpiller efter att ha tackat ja till erbjudanden via pop up-annonser eller sociala medier. Man gör impulsköp, utan att kontrollera företaget eller vad erbjudandet innebär.

ANNONS

På Konsument Europas webbplats finns en lista som vägleder steg för steg.

Förutom att fundera över om affären är "för bra för att vara sann", bör konsumenten också leta upp fakta om företaget och se om kundtjänst finns. Kolla domänen på who.is.

– Oftast fungerar det bra så länge man har koll på företaget och att det finns inom EU.

Läs informationen om själva produkten och kontrollera att den kan användas i Sverige. Likaså att garantin gäller här.

Rätt pris?

Innan du går vidare till betalning: är det totalpriset som anges? Det är företagets skyldighet när varan eller tjänstensäljs på distans inom EU. Ta också i detta läge en kopia av din beställning. Betalsidan ska vara säker, exempelvis med ett hänglås, och ange ditt kreditkortsnummer bara här, ingen annanstans. En del banker erbjuder också säkra kortbetalningar via internetbank.

Fundera också över vilka personuppgifter du lämnar ifrån dig.

Vissa företag har också trygghetsmärkning (trust mark). I Sverige finns Nordisk e-handelscertifiering och Trygg e-handel.

Hur lång är leveranstiden? Den får vara max 30 dagar inom EU. Tänk också på om leveransmetoden passar dig.

Tull tillkommer

Klicket för köp är också omgärdat av skyldigheter för säljaren inom EU. Om näringsidkaren inte har märkt "beställningsknappen" med tydlig information om betalningsskyldighet ska konsumenten inte vara bunden av beställningen.

ANNONS

Ångerrätten är 14 dagar inom EU, men om företaget inte gett tillräcklig information om den på rätt sätt kan ångerfristen förlängas upp till ett år. Exempel på det är namn och adress till den som ångerrätten kan utövas mot.

De gemensamma konsumenträttslagarna för distansköp gäller inom EU, Norge och Island. Utanför EU har du som konsument inte samma skydd.

Dessutom måste man betala tull.

Om du handlar online utanför EU gäller följande: Tullsatsen, som kan tas bort med frihandelsavtal, är oftast en procentsats som beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell försäkringskostnad. Posten eller budfirman tar ut tullavgiften samt moms och egna avgifter. Momsen för de flesta varor är 25 procent, utom på livsmedel där den är 12 procent, och på bland annat dagstidningar och böcker 6 procent. Införselmomsen från USA är 25 procent.

Dina rättigheter och skyldigheter regleras i det avtal du tecknar i samband med köpet.

Du kan inte få hjälp från Konsument Europa om du får problem med e-köp utanför EU, Island eller Norge. Tänk därför extra noggrant igenom köpet, och sök information om företaget för att se om det finns drabbade konsumenter.

Fakta

Ångerfristen inom EU, Norge och Island börjar gälla från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet.

Ångerrätten gäller inte för alla sorters köp. Den gäller exempelvis inte när du köper en resa eller en specialtillverkad produkt

Brevmall för att ångra köp på tre språkhttp://(http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e-handel/E-handel-inom-EU/angerratt-inom-eu/brevmall-for-att-angra-ett-kop/)

När något gått snett: klaga alltid till företaget först.

Anmäl krångel med e-butiker utanför EU på http://econsumer.gov för att hjälpa konsumentmyndigheter i respektive land ingripa och hindra att fler drabbas.

Källa: Konsument Europa

ANNONS