Bild: ANDERS HOFGREN
Bild: ANDERS HOFGREN

Näringslivsprofil med sikte på Norge

Susanne Ehnbåge har tillbringat nästan hela sin karriär på Siba och arbetat nära ägarfamiljen Bengtsson. I maj förra året gick de ut med att alla Sibabutiker skulle bli lagershoppar under Netonnets flagg.

ANNONS
|

Målet var att alla Sibabutiker skulle ha gjorts om till lagershoppar under 2017. Håller planen?

– Vi blev klara före utsatt tid redan i somras. Alla butiker är omgjorda, vi har slagit ihop våra organisationer till en enhet, och de Sibabutiker som inte passade in i Netonnetkonceptet har vi stängt ner. Det har varit slitigt, och jag vill ge en stor eloge till alla anställda som orkat igenom detta.

Har ni behövt säga upp mycket personal?

– Vi har klarat oss ganska lindrigt undan, men när två organisationer blir en så behövs såklart inte lika många. När vi slog ihop kontoren i januari berördes ungefär 15 personer. Vad gäller butikerna så har vi erbjudit alla säljare att följa med när en butik transformeras. Den första butiken gjorde vi om i oktober förra året. Alla följde med till en början, men sedan dess tror jag vi har tappat två-tre stycken av dem. I Sibabutiken var man mer aktiv som säljare och pratade mycket med kunden, och vissa tycker bättre om det sättet att jobba. Å andra sidan ser vi andra personer som blommat ut efter övergången.

ANNONS

Hur stor del av Netonnets omsättning består av e-handel idag?

– Den siffran går vi inte ut med, men eftersom vi gått från 15 lagershoppar till 33 det senaste året har det givetvis skett en stor omfördelning. Men vi tillhör nog fortfarande de bolag som har störst andel e-handel i vår bransch. Snittet ligger på runt 20 procent, jämfört med livsmedelsmedelsbranschen som ligger på, tror jag, under två procent. Många branscher håller nog koll på oss, de vet att de ska gå igenom samma faser.

Det har pratats länge om att Netonnet ska börsnoteras igen. Vad sker på den fronten?

– Det är en ägarfråga, mitt uppdrag är att göra bolaget så börsredo som möjligt. Just nu handlar det om att ha en bra stabilitet. Att genomföra en så stor transformering som vi precis har gjort kräver enormt mycket tid och energi. Nu kan vi blicka framåt igen, men tidpunkten för en börsnotering är helt upp till ägarna.

Du inledde din karriär på Siba redan 2003, och har följt företaget genom det senaste decenniets priskrig mellan hemelektronikbutikerna. Vad hade ni för strategi under den perioden?

– Det var som att befinna sig i en virvelvind. Mediamarkt etablerade sig i Sverige, sajter som Prisjakt och Pricerunner blev kutym för kunderna, samtidigt som både vi och andra aktörer hade flera butiker i lägen där kunderna inte befann sig. Runt 2012 började vi med ett ordentligt förändringsarbete. Vi såg över vilka kunder vi faktiskt hade och om vi hade det sortiment de ville ha. Dessutom satte vi upp ett övergripande mål: att vi skulle höja andelen av kunderna som går in i en butik som faktiskt handlar. Till det målet kunde alla bidra. För en butik kunde det handla om att bli bättre på att säga hej när kunden kom in, det var allt från små till stora saker.

ANNONS

Strax innan dess hade både Onoff och Expert gått i konkurs. Var det stressande att se konkurrenter försvinna på det sättet?

– Ja, men samtidigt gav det lite jävlar anamma. Vi upplevde det som att Siba ansågs ligga näst på tur, i alla fall i medierna, och det skapade en vilja internt att bevisa motsatsen. Det är inte helt fel.

Vad tänkte du när familjen Bengtsson köpte upp Netonnet?

– Jag hade ett öga på Netonnet oavsett, eftersom de var duktiga digitalt. Efter uppköpet fick vi successivt fler kontaktytor, men beslutet om sammanslagningen kom sent. Det klart en sammanslagning är spännande, man vet ju inte hur det kommer att landa förrän man är igenom det. Netonnet är fantastiska på e-handelsbiten, medan Siba hade en starkare butiksådra. Vi visste att vi skulle kunna åstadkomma något riktigt bra om vi kunde få det bästa av de här två världarna.

När den här intervjun går i tryck kommer du precis att ha varit i Kina. Vad har ni för verksamhet där?

– Produkterna i vårt eget varumärke Andersson tillverkas mestadels i Kina, så jag ska bland annat besöka vårt kontor i Dongguan och några av fabrikerna som vi använder. Det blir bara en bråkdel, eftersom vi samarbetar med flera hundra fabriker, men det ska bli otroligt spännande.

ANNONS

Tillverkningen av hemelektronik har många riskfaktorer, från brytningen av tungmetaller till riskfyllda fabriksmiljöer. Hur säkerställer ni att allt går rätt till?

– Vi har avtal med de stora varumärkena, som Samsung och Philips, som jag utgår ifrån att de lever upp till. De är så pass stora. För vårt eget varumärke försöker vi lägga standarden lite högre. Vi har avtal med fabrikerna, men gör även egna besiktningar för att se så att avtalen följs. Det handlar om allt från hur gifter hanteras till hur länge de anställda får jobba. Men vår målbild är inte att kasta ut leverantörer som inte sköter sig, utan att försöka få dem att lyfta sig några snäpp.

Är ni tillräckligt stora för att göra någon skillnad?

– Ja, i de enskilda fabrikerna har vi faktiskt ganska stor potential att göra skillnad. Sen är det klart att det är stor skillnad från arbetsmiljön vi har här. Det är inte fantastiskt där borta, mycket kan fortfarande göras.

Susanne Ehnbåge

Ålder: 38 år

Bor: Torslanda

Bakgrund: Master från Handels i Göteborg, arbetade under studieperioden på både Nordea och Ikea. Började som trainee på Sibas avdelning för affärsutveckling 2003. Har ansvarat för e-handelsavdelningen, varit marknadsföringschef, vice vd och slutligen vd på Siba.

Gör: Vd för Netonnet Group.

Susanne Ehnbåge om:

Bröderna Bengtsson

Jag har haft både Fabian och Martin Bengtsson som chefer, och lärt mig otroligt mycket av dem. Nu har de tagit ett steg tillbaka från den operativa driften, men de är fortfarande ledamöter i styrelsen. Förr träffades vi flera gånger i veckan, nu blir det mer sällan. Båda har en mängd andra uppdrag utöver Netonnets styrelseuppdrag.

Norge

Just nu har vi tre butiker i Norge, de två senaste öppnade vi i våras. Min devis är att vi tar en marknad och gör det bra, innan vi går vidare till nästa. Nu ska vi lära känna Norge och de norska kunderna. Vi har satt upp en norsk organisation som ska vara i rullning innan vi blickar mot andra länder.

Amazon.com

Visst finns det kunder som väljer att köpa hemelektronik från utländska aktörer, men det vi sett i våra undersökningar är att de flesta vill ha en fysisk plats där de kan lämna tillbaka varan om det blir fel. Det har vi märkt när vi öppnat nya lagershoppar – ofta ökar även e-handeln från det området.

Intervjun

Var:

Susanne Ehnbåges hörnkontor i det stora, relativt nybyggda komplexet som samlar lager, huvudkontor och lagershop i Viared strax utanför Borås. På Sibas gamla kontor på Backaplan finns bara ekonomiavdelningen kvar.

Varför:

Efter ett stökigt decennium har hemelektronikskriget landat i att Siba och Netonnet blev ett, Onoff och Expert försvann, och att Mediamarkts framtid i Sverige är ständigt omgiven av spekulationer. Susanne Ehnbåge har ägnat senaste året åt att slå ihop ett anrikt familjeföretag med en kaxig uppstickare – hur har det gått?

Reflektion:

Om även Mediamarkt försvinner från Sverige står Netonnet starkt bakom omsättningsettan Elgiganten. Och med storlek kommer ansvar. Extra intressant att hålla ögonen på framöver är om branschen blir mer eller mindre transparent, och vilka miljö- och arbetsrättskrav Netonnet kommer att ställa på produktionen av det egna märket Andersson.

ANNONS