Grundaren och vd:n för New Wave Group, Torsten Jansson, kan se tillbaka på ett kvartal med ökad försäljning, men försämrad lönsamhet.
Grundaren och vd:n för New Wave Group, Torsten Jansson, kan se tillbaka på ett kvartal med ökad försäljning, men försämrad lönsamhet. Bild: Ronny B Nilsson

New Wave ökar försäljningen – men vinsten hänger inte med

Omsättningen fortsätter att öka för klädkoncernen New Wave Group, efter den starka inledningen på året. Men resultatet står och stampar – det visar bolagets kvartalsrapport.

ANNONS
|

New Wave Group, med huvudkontor i Göteborg, är en koncern med kända modevarumärken som Craft och Seger, där man även har de kända glasmärkena Orrefors och Kosta Boda. Klädmärkena, som säljs både till företag och till privatpersoner, står för merparten av försäljningen. Och efter ett första kvartal där försäljningen fortsätter att öka och koncernen visade ett nytt rekordresultat, så fortsätter tillväxten för koncernen.

Omsättningen för andra kvartalet uppgick till knappt 1,69 miljarder kronor, vilket innebar en ökning med 11 procent. Ett märke som går bra är sportmärket Craft där man satsat på kläder för lagsporter. Sport och fritid är det segment som ökar mest – med 17 procent. Ser man till enskilda marknaden ser New Wave den kraftigaste ökningen i USA, där försäljningen ökade med 22 procent.

ANNONS

Craft starkt

– Extra roligt är att vi har en tillväxt på 18 procent i försäljningskanalen detaljhandel och inte minst Craft utvecklas starkt här, kommenterar företagets grundare och vd Torsten Jansson.

Men samtidigt minskade rörelseresultatet – från drygt 137 miljoner kronor andra kvartalet i fjol till knappt 120 miljoner andra kvartalet i år. Det betyder att rörelsemarginalen – vinst i förhållande omsättningen – sjönk tydligt. En förklaring till det lägre resultatet är bland annat att kostnaderna för marknadsföring och åtgärder för att förbättra distributionen har ökat. Även personalkostnaderna har ökat.

Ökade marginaler framåt

Ser man till första halvåret såg bolaget, tack vare ett starkt första halvår, en ökad omsättning och ökat resultat. Omsättningen ökade med 14 procent till drygt 3,19 miljarder kronor och resultatet ökade med tio miljoner kronor till knappt 166 miljoner. Marginalen sjönk något.

I ett framåtblickande uttalande förklarar Torsten Jansson att klubb- och lagsatsningen för Craft fortsätter och att man fokuserar på ytterligare tillväxt och att man tror på ökade marginaler för koncernen det kommande åren.

New Waves aktie sjönk tydligt på Stockholmsbörsen under den inledande handeln på Stockholmsbörsen.

ANNONS