Nordstan inviger centrum för nya eltransporter

Hantverkare som parkerar bilen och kör vidare med elmoped, gods som lastas ur och transporteras till kund med cykel eller en Nordstan-kund som reparerar sin elcykel i en ny butik. Nu inviger Nordstan i samarbete med staden ett nytt centrum för ”mikromobilitet” med fordon som elsparkcyklar, elmopeder och andra mindre fordon.

ANNONS
|

Göteborgs stad har klimatmål där man minska den motoriserade trafiken med 25 procent till 2030. För att nå det krävs det att det blir mindre biltransporter i centrum.

– Vi behöver förflytta transporterna från tunga fordon till lätta mikrofordon, säger Anastazia Kronberg, processledare på Business Region Göteborg (BRG).

– Mikrofordon är till exempel elmopeder, elsparkcyklar, Segway och elcyklar och lastcyklar.

Samtidigt som staden, med BRG och stadsmiljöförvaltningen, tittade på hur man kunde utveckla denna typ av transporter för gods- och persontrafik, så var Nordstan inne på hur man kunde utveckla sitt parkeringsgarage.

– Nordstan vill vara med och bidra till den gröna omställningen när det gäller trafik och transporter. Vi har vårt parkeringshus och vår lastgata, där man till exempel kan ha omlastning för sista milen-leveranser, säger Nordstans vd Helena Lindqvist.

ANNONS
Helena Lindqvist, vd Nordstan, menar att satsningen kommer att gynna Nordstans kunder också förutom företag, där man bland annat har reparationsverkstad för cyklar och försäljning.
Helena Lindqvist, vd Nordstan, menar att satsningen kommer att gynna Nordstans kunder också förutom företag, där man bland annat har reparationsverkstad för cyklar och försäljning. Bild: Pernilla Löfgren

Gjort i ordning på två våningsplan

”Sista milen” är ett begrepp som används inom paketleveranser via till exempel e-handel, där paket ska skickas den allra sista biten till kund – i städer där tunga fordon ofta utgör olämpliga fraktalternativ.

För att öka dessa gröna, elektriska transporter invigs på torsdagen ett ”mobilitetshotell” i två av Nordstan-parkeringens våningsplan, dels bottenplan och dels där det tidigare var en vip-parkering.

– De här mindre, elektriska fordonen har haft en exponentiell utveckling. Och de här omlastningshubbarna gör att man kan byta till mer yteffektiva fordon, säger Anastazia Kronberg på BRG.

Hon ger exemplet med en hantverkare som parkerar sin skåpbil och byter till en elmoped eller annat tvåhjuligt fordon.

– Det kan bli mycket körningar fram och tillbaka med bilar, när du ska fram och tillbaka till kund. Då kan du ha bilen parkerad i Nordstan och se det som ett närlager.

Lager och butiker

Konkret har grossisten Ahlsell nu invigt ett obemannat mindre lager i Nordstan-parkeringen där hantverkare kan hämta material. Vidare öppnar Bike Fixx och Urbancorner filialer i en Nordstanbutik vid parkeringen. Inriktningen är cyklar, elcyklar, elsparkcyklar och andra mindre fordon – där allmänheten även kan serva sina fordon.

– Ja, den här satsningen riktar sig mot olika målgrupper. Dels företagen som vill använda transporthubben, dels allmänheten som till exempel vill handla eller reparera cyklar och även för våra hyresgäster i Nordstan, säger Nordstans vd Helena Lindqvist.

ANNONS

Dessutom ingår företaget Go Ciklos satsning på elmopeder och batteribyten, som bland annat Foodora använder, som GP skrev om i höstas.

Fastighetsskötsel och service

Även cykeltransportföretaget Pling har också sin verksamhet där sedan tidigare. Ytterligare en del i det är transportcyklar som Göteborgs stad lånar ut till hantverks- och serviceföretag.

– En grupp som kan använda de här nya tjänsterna är också personer inom ”facility management”, alltså fastighetsskötsel som städning, blommor med mera, säger Anastazia Kronoberg.

Projektet är delfinansierat av EU genom projektet Move21.

– Göteborg är pionjär i Sverige, och möjligen i hela Europa, med denna satsning på samverkan kring flöden av gods och människor, där utveckling, risker och framgångar delas mellan alla parter, menar Suzanne Green, projektledare på stadsmiljöförvaltningen Göteborgs Stad.

LÄS MER:Satsning på elmopeder i Göteborg – batteribyte på tio sekunder

LÄS MER:Systemet stänger butik i Göteborg – på grund av Västlänken

LÄS MER:Lågpriskedjan öppnar två butiker till i Göteborg

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS