Företaget Einride, som bland annat producerar självkörande lastbilar på Hisingen, har länge dragits med en likviditetskris. I fjol gjorde bolaget en förlust på 1,2 miljarder kronor och ledningen letar nu med ljus och lykta efter nya finansieringsmöjligheter.
Någon ekonomisk lösning är ännu inte i hamn, och enligt uppgifter till affärssajten Breakit meddelade bolaget i måndags att ”omfattande personalminskningar” är att vänta.
– I nuläget vill vi inte kommentera mer än att vi på grund av det rådande finansiella marknadsläget behöver anpassa expansionstakt och organisation. Tyvärr innebär det att flera tuffa beslut behöver fattas. Vårt fokus just nu är att kommunicera med och stötta berörda parter genom den förändring som behöver ske, skriver Robert Falck i ett mejl till GP.
Tunga ägare – men inget tillskott än
Vad ”omfattande” betyder vill Falck inte gå in på. Bolaget hade i slutet av 2023 drygt 460 anställda. Samtidigt som personalminskningen sker bantar även Einride i toppen. Flera befattningar i ledningsgruppen försvinner enligt Breakits uppgifter, och mer chefsansvar kommer läggas på vd Robert Falck och medgrundaren Linnéa Kornehed Falck.
– Åtgärderna är en del av en plan som tagits fram med stöd av nya och gamla investerare för att stärka Einrides konkurrenskraft. Vi är tacksamma för stöd i ett tufft marknadsklimat”, skriver Robert Falck.
Einride har valt att inte svara på hur beskedet kommer att påverka de anställda i Göteborg eller varför befintliga ägare inte har velat investera ytterligare i bolaget. Einride svarar heller inte på hur akut det ekonomiska läget är.
Sedan grundandet har Einride tagit in cirka 3 miljarder i kapital från ägare som riskkapitalbolagen EQT Ventures och Northzone, samt den danska rederijätten Maersk.
LÄS MER:Här är techbolagen som betalar bäst i Sverige
LÄS MER:Sålde till Barbie – nu är Garden Glory i rekonstruktion
LÄS MER:Recorded Future köps av Mastercard för 27,5 miljarder