Daniel Eks Spotify överträffade förväntningarna både vad gäller rörelsevinsten och antalet premiumprenumeranter under andra kvartalet. Arkivbild.
Daniel Eks Spotify överträffade förväntningarna både vad gäller rörelsevinsten och antalet premiumprenumeranter under andra kvartalet. Arkivbild. Bild: Terje Pedersen/NTB/TT

Rekordkvartal för Spotify – rusar på börsen

Strömningsbolaget Spotify redovisar en rekordhög vinst och antalet betalande kunder stiger mer än väntat.
– Vi börjar verkligen visa att vi inte bara är en fantastisk produkt utan också driver en allt mer fantastisk affär, säger vd:n Daniel Ek på en investerarkonferens.

ANNONS

Vid New York-börsens öppning steg Spotifys aktie med 15 procent till 339 dollar vilket är den högsta värderingen sedan 2021.

Spotifys rörelsevinst under andra kvartalet uppgick till 266 miljoner euro, motsvarande drygt 3,1 miljarder kronor. Det är både en rekordnotering för bolaget och var nästan 30 miljoner euro över marknadens förväntningar, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.

Samtidigt steg intäkterna med 20 procent jämfört med samma kvartal 2023 och uppgick till 3,8 miljarder euro.

Den enda missräkningen var att antalet månatliga användare inte ökade lika mycket som väntat och landade på 626 miljoner, jämfört med 615 miljoner förra kvartalet.

– Jag är inte nöjd med den missen. Men det handlar mer om när än om vi når den siffran. Vi ser att vi behåller de nya användare som kommer till oss, säger Daniel Ek på en investerarkonferens.

ANNONS

Samtidigt steg ändå antalet användare som betalar för en prenumeration till 246 miljoner, vilket var över bolagets egna förväntningar. Detta trots två prishöjningar under året.

Mer att hämta i tillväxtmarknader

Premiumkunderna finns främst i de etablerade marknaderna Europa, Nordamerika och Latinamerika. Andelen som lyssnar gratis är klart högre i övriga världen.

– Förhållandet mellan att gå från gratis till betalande är inte detsamma överallt. Men trots det ser vi ändå att väldigt många går till att bli prenumeranter direkt även i våra tillväxtmarknader, säger Daniel Ek.

Skiftar mellan video och bara lyssna

Spotify sysslar som bekant inte bara med musik utan även ljudböcker och podcasts där en videofunktion erbjuds sedan några år tillbaka.

Mot bakgrund av att flera exklusiva avtal med profilerade poddare gått ut och fler podcasts också börjar erbjuda video, får Daniel Ek frågan hur det påverkar poddlyssnandet på plattformen.

– Vi ser att längre innehåll går väldigt bra hos oss. Folk vill skifta mellan att bara lyssna och att titta, och där funkar Spotify väldigt bra, säger han.

ANNONS