Rekordlång jul på Liseberg

Om drygt en vecka slår Jul på Liseberg upp sina portar – och i år kommer vintersäsongen att bli längre än någonsin.
För första gången kommer parken att ha öppet hela vägen in i nästa år.

ANNONS
|

I söndags stängde Liseberg årets Halloween-säsong. Men bara tolv dagar senare slår nöjesfältet upp portarna till nästa årstid: jul.

Den 18 november inleds årets Jul på Liseberg, som i år kommer att bli rekordlångt. Parken kommer att vara öppen hela vägen till den 7 januari. Alltså en vecka längre än ifjol – och för första gången in i ett nytt år.

Inte kompensation för svag sommar

Lisebergs vd Andreas Andersen säger att de förlängda öppettiderna inte har med att man vill tjäna mera pengar att göra – snarare handlar det om att locka besökare till Göteborg.

– Vi har ju ett lite större destinationsansvar. En av våra uppgifter är att dra trafik till Göteborg som turiststad och då vill vi testa det här greppet. Går det att locka hit folk veckan efter nyår också? I så fall hade det gjort gott för hela staden, hotellen och så vidare, säger han.

ANNONS

Så ni försöker inte kompensera för att ni hade en svagare sommar i år?

– Nej, alltså. Vi ska nog ha ganska mycket tur om vi ska tjäna pengar på det här. Det räknar vi inte mer, vi ser det mer som ett test inför framtiden.

Ni räknar inte med att gå plus?

– Jag hoppas ju såklart det. Men det är inte alls säkert.

Lanserar ny vintermarknad

Andreas Andersen berättar också att Jul på Liseberg kommer att innehålla nya delar i år. Vid stora scenen kommer det att finnas ett ”tematiserat julområde” som riktar sig främst till en vuxen publik.

– Vi har en ny stor vintermarknad, ett stort område som vi har investerat väldigt mycket i. Det fungerar också som en historisk utställning för att markera vårt 100-årsjubileum, säger Andersen.

Liseberg hade i år en svag sommar, med sex procent färre besökare än 2022. Dessutom tjänade parken mindre pengar på varje gäst. Tappet förklarades främst av vädret, det ekonomiska läget och dödsolyckan på Gröna Lund.

Men när parken nu summerar Halloweensäsongen ser det något ljusare ut när det kommer till antalet besökare.

– Den gick hyfsat, vi hade inte jättetur med vädret och det är en ganska väderberoende tid på året. Men vi hade 280 000 gäster och en omsättning som gjorde att det blev vår tredje bästa Halloween någonsin, säger Andersen.

ANNONS

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger och Ida Johansson blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS