Volvo EX30 tillverkas i Kina – och kommer att fortsätta göra det även när man bröjar producera den i Europa, medddelar Volvo Cars.
Volvo EX30 tillverkas i Kina – och kommer att fortsätta göra det även när man bröjar producera den i Europa, medddelar Volvo Cars. Bild: Ng Han Guan

Så höga blir tullarna på Kinabilar

På fredag börjar EU straffa kinesiska elbilstillverkare med provisoriska tullar – däribland jätten BYD och Volvo Cars storägare Geely. Även Göteborgsbolaget kan räkna med en tullsmocka.

ANNONS
|

Det står nu klart att EU från och med fredagen den 5 juli inför provisoriska strafftullar på företag som tillverkar elbilar i Kina. Det kunde EU-kommissionen bekräfta i ett uttalande publicerat tidigare på torsdagen.

Detta sedan EU-kommissionen kommit fram till att kinesiska elbilstillverkare gynnas av orättvisa statliga subventioner, som i sin tur påverkar de europeiska fordonsjättarna negativt.

Så höga blir strafftullarna

Enligt uttalandet från EU-kommissionen kommer bilar producerade av Teslautmanaren BYD att beläggas med extra tullar på 17,4 procent.

Volvo Cars kinesiska storägare Geely kommer möta ännu något högre tullar – 19,9 procent. Och statsägda SAIC kan räkna med hela 37,6 procent elbilstullar, enligt kommissionen.

ANNONS

Övriga elbilstillverkare i Kina kommer kunna räkna med tullavgifter på antingen 20,8 procent eller 37,6 procent, beroende på om bolagen valt att samarbete med EU:S utredare eller ej.

Volvo behåller produktionen i Kina

Göteborgsbolaget Volvo Cars, som både har egen produktion av elbilar i Kina – modellen EX30 – samt är dotterbolag till den strafftullbelagda koncernen Geely, utreder nu vad tullpaketet kommer innebära.

– Vi kan inte säga något i nuläget, utan utreder fortfarande vad det här betyder för oss, säger Volvo Cars presstalesperson Kristin Boldemann Wester som i tidigare intervjuer med GP har påpekat att Volvo Cars ser över sin produktion av EX30.

Den kommer även fortsättningsvis produceras i Kina, men också börja tillverkas i Europa.

– Vi kommer inte flytta produktionen av EX30 i Kina, utan vi kommer enbart addera produktionen av modellen till Belgien, säger hon.

EU:s biltullspaket kommer att gälla fram till i november, först därefter kommer kommissionen besluta om strafftullarna ska bli permanenta.

Från europeiskt håll, framför allt från tyska biltillverkare, har det uppmanats till att hitta en snar lösning på konflikten utifrån oro för motåtgärder från kinesiskt håll.

LÄS MER:IAC ansöker om konkurs – 1400 anställda påverkas

LÄS MER:Storförlust för Polestar

LÄS MER:Volvo Cars rasar på börsen efter hot om strafftullar

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS