Christian Levin, vd Scania. Arkivbild
Christian Levin, vd Scania. Arkivbild Bild: Foto: Claudio Bresciani/TT

Scania gör rekordvinst trots räntepressade kunder

Scania gör sitt bästa rörelseresultat hittills för ett enskilt kvartal men samtidigt ser man hur kunder på den europeiska marknaden avvaktar med att byta ut sina lastbilsflottor.
– Många väljer att vänta för att man räknar med att räntan kommer gå ned, säger Scanias vd och koncernchef Christian Levin.

ANNONS

Samtidigt medger Scanias vd att det blir en bra affär för bolagets serviceverksamhet när kunder fortsätter köra på sina gamla lastbilar lite längre.

Lastbilstillverkaren med säte i Södertälje redovisar ett rekordhögt justerat rörelseresultat på 8 miljarder kronor för andra kvartalet 2024. Det kan jämföras med 7 miljarder kronor samma period 2023.

Leveranserna ökade med 8 procent till 25 802 fordon men samtidigt föll orderingången på nya fordon med 3 procent till 19 234 fordon.

Väntar ut räntesänkningar

– Lastbilsflottan i Europa är väldigt gammal och gamla fordon släpper ut mer, drar mer bränsle och kostar mer i reparation. Så vi hoppas på några snabba räntesänkningar i Europa så att investeringsaptiten kommer tillbaka bland kunderna, säger Christian Levin.

ANNONS

Utvecklingen i Latinamerika är fortsatt stark, såpass att Scania avlastat en del av produktionen i Brasilien med att tillverka fler lastbilar i Södertälje som sedan skeppas över Atlanten.

Samtidigt pågår en storsatsning i Kina där Scania håller på att bygga upp ett helt nytt industrisystem där de första lastbilarna beräknas rulla ut i slutet av 2025. Dels vill man öka sin kapacitet, dels ta en större del av den kinesiska marknaden och teknikutvecklingen.

Gröna omställningen släpar efter

Återigen flaggar Levin för att Scania släpar efter i den gröna omställningen och vädjar till makthavarna i Europa att underlätta för sektorn att kunna nå klimatmålen för 2030.

– Vi bygger ett eget laddnätverk tillsammans med Volvo och Mercedes och vi ser andra aktörer som gör samma men det går för långsamt. Där har Europas regeringar ett ansvar att underlätta tillståndsprocesser och subventionera utbyggnaden, säger han och fortsätter:

– Men absolut viktigast är att elen måste kosta mindre.

Scania-vd:n sägerr att företaget håller fast vid målet att hälften av alla Scanias lastbilar ska vara eldrivna år 2030.

ANNONS